Facebook en Instagram dreigen: 'Apps niet gratis zonder jouw data'
Facebook en Instagram tonen gebruikers sinds enkele dagen een opvallend bericht. De apps vragen toestemming om de gebruiker te volgen, anders zouden de diensten weleens geld kunnen gaan kosten, dreigt Facebook.
De opvallende melding wordt getoond aan in ieder geval Engelstalige gebruikers van de iOS-apps van Instagram en Facebook. In het bericht leggen Facebook en Instagram uit waarom zij vinden dat ze het gedrag van gebruikers moeten volgen tussen verschillende apps en sites. Dat volgen gebeurt al jaren ongemerkt, maar sinds het nieuwe iOS 14.5, dat vorige week verscheen, moeten apps op de iPhone en iPad voortaan toestemming vragen voor dat zogenoemde tracking.
Makers van apps met tracking kunnen wel zelf toelichting geven op de verplichte vraag om toestemming. Facebook en Instagram doen dat onder meer met de boodschap: "We gebruiken informatie over je activiteit op andere apps en websites om Facebook/Instagram gratis te houden."
Data nodig voor persoonlijke reclame
Facebook noemt ook twee andere redenen: het personaliseren van reclames en het steunen van kleine bedrijven. Dat argument gebruikt Facebook al langer tegen de nieuwe regel van Apple, die zelfs werd uitgesteld na kritiek van Facebook. Volgens Facebook gebruiken vooral kleinere bedrijven gepersonaliseerde advertenties: ze spreken dan alleen een bepaald publiek aan en dat is goedkoper dan een massale reclamecampagne.
Het bekende voorbeeld: je zoekt naar een nieuwe wasmachine en ziet ineens overal reclame voor wasmachines. Die persoonlijke reclame is alleen mogelijk als Facebook en Instagram zo goed mogelijk weten wie hun gebruikers zijn.
Wie het verzoek tot tracking weigert, krijgt overigens precies evenveel reclame te zien op Facebook en Instagram, al zijn die reclames dan mogelijk wat minder persoonlijk.
Betalen voor Facebook al vaker geopperd
Het is niet voor het eerst dat Facebook spreekt van een eventuele betaalde versie. In 2019 werd al de leus 'free and always will be – gratis en dat zal het altijd blijven' verwijderd van de Facebook-homepagina. In 2018 wilde Facebook-topman Mark Zuckerberg een betaalde versie van Facebook niet uitsluiten.
Facebook-manager Sheryl Sandberg kreeg 2018 al de vraag: "Kan je functie maken die zegt: 'ik wil niet dat Facebook mijn persoonlijke profieldata gebruikt voor gerichte advertentie?'. Mag ik een opt-out-knop?". Sandberg reageerde toen: "Dat zou een betaald product zijn."
Zo'n betaalfunctie om reclame te vermijden is niet nieuw: Spotify is er groot mee geworden en YouTube biedt al sinds 2016 een reclamevrije optie. Ook steeds meer sites en diensten bieden een betaalde reclamevrije optie.