Internet in Nederland steeds duurder vergeleken met andere EU-landen
Nederlandse consumenten betalen de hoofdprijs voor internet, vergeleken met de prijzen in andere Europese landen. En de Nederlandse prijzen blijven elk jaar stijgen.
Dat melden de Consumentenbond en de Belgische evenknie Test Aankoop. De organisaties vergeleken de prijzen van internet only-abonnementen in Nederland en België met de prijzen in acht andere Europese landen. Het gaat om abonnementen van minstens 100 Mbps met een looptijd van minimaal 2 jaar.
In Nederland kost zo'n abonnement gemiddeld 41 euro per maand, België is met gemiddeld 48 euro nog duurder. Er is een groot contrast met bijvoorbeeld Spanje. Dat land is met gemiddeld 25 euro per maand voor dezelfde snelheid het goedkoopst. In Frankrijk ligt dat gemiddelde op 27 euro per maand.
'Weinig concurrentie in Nederland'
Internet only-abonnementen zijn het duurst bij providers XS4All en Solcon. Een abonnement met een snelheid van 100Mbps kost daar respectievelijk 47,65 en 46,75 euro per maand. KPN volgt met 45,40 euro per maand. Het abonnement Alles-in-1 van provider Budget is met 29 euro per maand het goedkoopst.
De prijzen zullen de komende tijd blijven oplopen, vreest Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. "KPN en Ziggo hebben het netwerk grotendeels in handen, dus zij beheersen zo’n beetje de markt", aldus Molenaar. "Echte concurrentie is er veel te weinig. En dat is slecht voor consumenten."
Prijzen bijna jaarlijks omhoog
In mei verhoogden zowel KPN als Ziggo de prijzen van vrijwel al hun internetabonnementen. Die prijsstijgingen gelden per 1 juli en bedragen gemiddeld 1,50 euro per maand. Een prijsstijging van die orde wordt vrijwel elk jaar doorgevoerd. De providers noemen als redenen onder meer inflatie en kosten voor het onderhouden en moderniseren van de netwerken.
Eerder dreigden KPN en Ziggo nog concurrentie te krijgen door een verplichting hun netwerken open te stellen. De Autoriteit Consument en Markt bepaalde in 2018 dat die openstelling voor concurrenten er moest komen. Begin 2020 zette het College van Beroep voor het bedrijfsleven een streep door die beslissing, na klachten van KPN en Ziggo. De providers houden daarom voorlopig het alleenrecht op hun eigen netwerk.