Online-oplichting

Oplichters hadden gegevens 92.000 mensen na datalek bij callcenter

22 oktober 2021 om 16:42
Laatste update: 22 oktober 2021 om 17:09

Criminelen die tientallen Nederlandse ouderen hebben opgelicht via bankhelpdeskfraude gebruikten telefoonnummers en andere gegevens die ze na een datalek bij een callcenter hadden buitgemaakt.

Tien verdachten van de bankhelpdeskfraude zijn aangehouden, meldt de politie. De jongste verdachte is 18 jaar, de oudste is 71 jaar. De mannen zijn afkomstig uit Midden- en Oost-Nederland. Het is niet bekendgemaakt bij welk callcenter de gegevens zijn uitgelekt.

De verdachten zouden in totaal voor ruim 35 duizend euro mensen hebben opgelicht. De bende richtte zich op slachtoffers van 75 jaar en ouder. Er kwamen tientallen aangiftes uit het hele land binnen.

Datalek bij callcenter

De mannen hadden volgens de politie de 'persoonsgegevens van 92.000 potentiële slachtoffers', die ze hadden verkregen "via een datalek van onder andere een callcenter".

Met de gegevens werden slachtoffers telefonisch benaderd, vanuit onder andere een vakantiehuisje in Ede.

Bankpas met pincode klaargelegd

De mannen vertelden hun slachtoffers dat hun bankpas vervangen moest worden, omdat er criminelen bezig waren hun rekening te plunderen. “Annie kreeg te horen dat ze haar huidige bankpas met pincode en een nieuw bedachte pincode moest klaarleggen, zodat een collega van de ‘bankmedewerker’ de bankpas kon komen ophalen. De nepbankmedeweker beloofde Annie dat alles veilig was en goed zou komen. In werkelijkheid was dit niet zo en raakte Annie duizenden euro’s kwijt”, schrijft de politie. 

Celstraffen

Twee van de verdachten zijn inmiddels veroordeeld tot gevangenisstraffen van 1 en 2 jaar. Het OM buigt zich nog over de strafeisen voor de andere acht verdachten.

QR-codes: let hier op als je ze scant