Je koffer terugvinden kan met trackers als de AirTag, maar er zitten grenzen aan
Vakantiegangers lopen deze zomer op Schiphol en andere vliegvelden een flink risico om hun koffers kwijt te raken. Met een Apple AirTag of een vergelijkbare tracker verhoog je de kans om je koffer terug te vinden, maar er zitten grenzen aan de technologie. Zo werkt het.
De problemen op Schiphol en andere luchthavens in West-Europa zijn aan de orde van de dag. Door personeelsgebrek kan het zomaar gebeuren dat je koffer de vlucht niet haalt, of na het uitladen niet op de bagageband terecht komt. Met andere woorden: je bagage is ergens – maar waar?
Daar kan een bluetooth-tracker zoals de Apple AirTag bij helpen. Een AirTag is in feite niks meer dan een schijfje iets groter dan een 2-euromunt, dat voortdurend een bluetooth-signaaltje verspreidt. Dat signaal kan worden opgepikt door andere Apple-producten in de buurt, zoals iPhones.
Zit er een AirTag in of aan je koffer en sta je er met je iPhone vlakbij, is de locatie van de koffer te zien in de Zoek mijn-app van Apple. Maar het bereik van zo'n AirTag is maximaal 80 tot 100 meter.
Elke iPhone als automatisch doorgeefluik
De grote truc gebeurt dan ook wanneer je zelf buiten dat bereik bent. Komt er dan iemand anders met een iPhone of ander Apple-apparaat in de buurt van de AirTag, dan geeft de AirTag zijn locatie via die vreemde iPhone door. Dat gebeurt automatisch en ongemerkt. In de Zoek mijn-app is dan precies te zien waar en wanneer de AirTag voor het laatst contact had met een ander apparaat.
Ook al heeft de AirTag zelf geen gps, kan het kleine schijfje daarom toch nuttig zijn. Zolang er immers regelmatig een iPhone passeert of in de buurt is, zal de locatie up-to-date blijven. En op drukke plekken zoals een vliegveld is de kans erg groot dat er regelmatig iemand met een iPhone passeert. Bovendien heeft de AirTag een batterijduur tot een jaar op een normale CR2032-batterij die je zelf makkelijk kan vervangen.
Nauwkeuriger zoeken
Heb je grofweg de locatie van je AirTag gevonden, dan kun je met een recente iPhone nog nauwkeuriger zoeken. De AirTag is voorzien van de technologie ultra-wideband, een signaal waar iPhones vanaf de iPhone 11 naar kunnen zoeken. De iPhone zal dan zeggen in welke richting je moet zoeken, en op de meter nauwkeurig vertellen hoe dicht je in de buurt bent. Ook kan je de AirTag laten piepen, al is dat geluid met 60 decibel niet erg luid.
Handig, maar met beperkingen
Het bovenstaande scenario is echter het beste geval. Het bereik van een AirTag is namelijk sterk afhankelijk van obstakels. Het bereik wordt in de praktijk belemmerd door muren, deuren en andere bagage.
Ook is het maar net de vraag op welke plek je verloren bagage terechtkomt. Ligt je koffer in een uithoek van het vliegveld, dan is de kans kleiner dat je regelmatig een locatie-update krijgt.
Ook moet de AirTag zelf niet constant in beweging zijn: het blijkt erg lastig voor een AirTag om contact te leggen als 'ie op een draaiende bagageband ligt. Je krijgt dus meestal geen seintje als je koffer bijna van de band rolt.
Een AirTag is zeker geen garantie op het terugvinden van je verloren bagage. Toch kan het in veel gevallen de moeite lonen om een AirTag in je koffer te doen. De kans blijft aanzienlijk dat de AirTag bij het laden of lossen contact maakt met een iPhone. Zo weet je tenminste op welk vliegveld je bagage is. Dat is informatie waardoor ook het personeel je wellicht makkelijker kan helpen.
Apple heeft groot zoeknetwerk
De Apple AirTag is lang niet de enige bluetooth-tracker op de markt, maar wel die met het grootste zoeknetwerk. Volgens Apple zijn er momenteel 1,8 miljard actieve Apple-producten op de wereld, waaronder ruim 1 miljard iPhones.
Het grootste nadeel: AirTags zijn alleen handig als je zelf een iPhone hebt, of reist met iemand met een iPhone – anders kun je de locatie niet bekijken. Een AirTag kost tussen 30 en 35 euro.
Samsung SmartTag
Samsung heeft een vergelijkbare tracker: de SmartTag. Daarbij vormen de Galaxy-smartphones van Samsung het zoeknetwerk. Samsung meldde onlangs dat dat netwerk uit inmiddels ruim 200 miljoen apparaten bestaat. Een kleiner aantal dan dat van Apple, maar op een vliegveld is de kans nog altijd groot dat er iemand met een Galaxy-telefoon voorbijloopt. Een Samsung Galaxy SmartTag kost zo'n 30 euro per stuk.
Tile-trackers
Tile is het bedrijf dat dit soort zoeklabels ooit populair maakte, voordat Apple en Samsung vorig jaar met eigen versies kwamen. De Tile-trackers zijn er in meer vormen en maten en de piep is vrij luid. Het nadeel is dat alleen de Tile Pro een vervangbare batterij heeft; de Tile Mate, Tile Slim en Tile Sticker zijn na drie jaar niet meer te gebruiken.
Bovendien is het zoeknetwerk van Tile veel kleiner. Hoe groot precies zegt het bedrijf niet, maar het netwerk bestaat uit Android-telefoons en iPhones waarop de Tile-app geïnstalleerd en goed ingesteld is. Daarmee is de kans veel kleiner dat er iemand passeert die de locatie van je koffer automatisch kan doorseinen.
GPS-trackers
Naast bluetooth-trackers zijn er ook duurdere gps-trackers die wel continu hun gps-coördinaten doorgeven via een mobiel netwerk. Locatiebepaling via gps vereist meer stroom waardoor deze apparaatjes wat groter en duurder zijn. Een nadeel is dat gps-trackers soms moeite hebben om hun positie te bepalen in afgesloten ruimtes in gebouwen.
Er zijn gps-trackers met een accuduur van meerdere weken die elke paar minuten hun exacte locatie kunnen doorseinen. Voorbeelden zijn de tracker van Invoxia vanaf 99 euro (inclusief 3 jaar verbinding) of de Tracki (maandabonnement van 20 euro). Maar voor het terugvinden van je koffer op een vliegveld zijn bluetooth-trackers vaak de betere en betaalbare oplossing.