EU-hof: Amazon mogelijk aansprakelijk voor nepproducten van verkopers
Amazon kan aansprakelijk zijn als anderen namaakproducten verkopen op zijn platform, oordeelt het Europees Hof van Justitie.
Het hof sprak zich uit over het conflict tussen de Franse ontwerper Christian Louboutin en Amazon. De man achter de schoen met de kenmerkende rode zool spande een rechtszaak tegen Amazon aan omdat derden via het winkelplatform schoenen verkopen die voor Louboutins moeten doorgaan.
Amazon draagt meer verantwoordelijkheid voor die praktijken dan een marktplaats als eBay, stelt het hof. Amazon plaatst niet alleen advertenties van anderen, maar biedt op dezelfde manier ook eigen producten aan.
Ook neemt het Amerikaanse bedrijf vaak de marketing, opslag en bezorging van producten van derden voor zijn rekening. Daarom kunnen klanten de indruk krijgen dat hun aankoop, ook als het om nep gaat, van Amazon komt.
'Amazon krijgt het moeilijker'
Lagere rechtbanken kunnen met de uitspraak van de hoogste Europese rechter in de hand het conflict tussen Louboutin en Amazon beslechten. Amazon zegt het oordeel van het hof te bestuderen. Het bedrijf wil verder niet inhoudelijk reageren.
"Amazon bedroeg zich tot nu toe als een warenhuis dat onbekende derde partijen toestond namaakartikelen in zijn eigen schappen te tonen. Dat leidde niet alleen tot grote verwarring bij de consument over de herkomst van de producten, maar ook de verkoop van namaakgoederen nam er enorm door toe", zegt Thierry Van Innis, een advocaat van Louboutin. "Nu heeft Amazon weinig andere keus dan zijn bedrijfsmodel aan te passen en een duidelijk onderscheid te maken tussen producten die het zelf aanbiedt en die derden aanbieden."
De kwestie kan leiden tot meer rechtszaken tegen Amazon, denkt advocaat Fabian Klein van Pinsent Masons tegen de Financial Times. "Andere bekende merken kunnen naar deze zaak kijken en zeggen 'hé, misschien kunnen we dezelfde weg inslaan'. De richting van het hof is vrij duidelijk. Het leven is nu moeilijker geworden voor Amazon."
Externe verkopers waren in oktober nog verantwoordelijk voor 58 procent van alle verkochte producten op Amazon.