Concurrent haalt Apple Watch in en is nu marktleider

©Tomsguide

Apple Watch is ingehaald door deze rivaal

De Apple Watch was jarenlang met afstand de marktleider op de wearable-markt. Maar Apple is nu op de wereldwijde markt ingehaald door een Chinese concurrent.

De wereldwijde verkoop van de Apple Watch daalde in de eerste drie kwartalen van dit jaar met 12,8 procent. Apple is zijn koppositie op de markt voor wearables kwijt. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van marktonderzoeker IDC.

De verkoop van wearables van Huawei groeide dit jaar met 44 procent en het Chinese bedrijf is daarmee nu marktleider met 23,6 miljoen verkochte exemplaren. Apple verkocht er 22,5 miljoen, terwijl dat er vorig jaar nog 25,8 miljoen waren. Als enige grote fabrikant verkocht Apple dit jaar minder wearables dan in 2023. 

Xiaomi staat op de derde plaats en liet ook een forse stijging zien, van 26,5 procent. Samsung volgt op de vierde plek, maar het Zuid-Koreaanse merk deed het met zijn Galaxy Watches zeker niet slecht, want het noteerde een groei van 24 procent.

Waarom Huawei bovenaan staat

Huawei verkoopt zijn smartwatches ook in Europa, waaronder in Nederland, maar het grootste deel van de omzet zal het bedrijf in eigen land hebben gedraaid. In China verkopen smartwatches en fitnesstrackers dit jaar veel beter dan in andere regio's.

In China kwam het merk ook met de Huawei Watch D2, die beschikt over een medisch gecertificeerde bloeddrukmeting. Huawei verkoopt ook goedkopere fitnesstrackers en als je die categorie niet meetelt, gaat Apple nog wel net aan kop.

Apple Watch Ultra 3 verwacht

Apple introduceerde in september de Apple Watch Series 10. Volgend jaar wordt de Apple Watch Ultra 3 verwacht, met onder andere een nieuwe functie om berichten via satelliet te versturen. Bovendien werkt Apple aan een functie om je bloeddruk te meten, maar het is nog niet zeker of die in de Ultra 3 wordt geïntroduceerd.

Kijk ook onze review van de Apple Watch Series 10.

Lees meer Apple-nieuws en blijf op de hoogte met de Bright Nieuwsbrief.