Lezerspost: mythes over elektrisch rijden – 'vertel 't eerlijke verhaal', doen we!
Recent schreef onze autotester Rutger een stuk waarin hij de bewering van de ANWB dat elektrisch rijden duurder is dan benzine rijden onder de loep nam. Daarop kwam een boze brief van een ex-dieselrijder, die we hier graag beantwoorden.
Het schrijven van de Bright-lezer:
Onzin over EV
De ANWB gaf terecht aan dat elektrisch rijden momenteel duurder is dan op benzine rijden!
Mijn ervaring met elektrisch rijden is namelijk ook dat elektrisch rijden duur is en nog duurder gaat worden.
Een paar voorbeelden:
A: Openbare laadpalen kosten meestal minimaal €0,43 per kWh en snel laden kost vaak meer dan €0,60.
B: De afstand die je op een 1kWh kunt rijden valt behoorlijk tegen, met name in de winter is het 30% minder!!
C: De afschrijving op een EV is groot, bijna geen dealer wil ze inruilen.
D: Een caravan trekken is bij veel EV auto’s niet mogelijk (bij een HPEV echter wel)
E: Wil je naar de wintersport dan ben je genoodzaakt een brandstofauto te huren
Bovendien komt de stroom in de winter gewoon van een gasgestookte centrale……dus duurzaam??
Ik voel me ernstig misleid door de EV lobby.
Het zou Bright sieren dat ze het eerlijke verhaal over EV rijden vertellen.
Ik ha mijn diesel niet moeten inruilen…
Met vriendelijke groet,
F.A. (naam bij redactie bekend)
Reactie: vorm en inhoud
Voordat we het over de inhoud hebben, eerst even over de vorm. De vriendelijke groet, maakt de wat lompe openingszin enigszins goed, maar het siert ieder mens om te beginnen met een 'Geachte redactie' of het meer formele 'Lectori Salutem (L.S.)'. Er worden punten A, B, C, D en E gemaakt. Geen daarvan betwisten de argumenten die ik maak. Sterker nog, uit Punt C lijkt door te schemeren dat de lezer het artikel niet verder dan de kop gelezen heeft en toen al de pen in is gekropen. Ondanks dat schrijver dus geen argumenten van ons weerlegt, gaan we toch even op die van hem/haar/hen in.
A. Openbare laadpalen
Het klopt inderdaad dat openbare laadpalen zo’n beetje beginnen bij €0,43. Als je tegen dat tarief laadt, ben je nog steeds goedkoper uit. Je moet gemiddeld over de €0,58 per kWh betalen voordat elektrisch rijden duurder wordt. Snelladen kost inderdaad vaak meer dan €0,60, maar als je goedkoop uit wil zijn hoef je daar niet veel moeite voor te doen. Zoals in het stuk beschreven is laden bij een Tesla Supercharger meestal onder de €0,40 en mensen die thuis kunnen laden betalen op een vast tarief op dit moment €0,25 per kWh. Als je thuis kunt laden ben je dus sowieso goedkoper uit. Als je dat niet kunt, kun je zoveel mogelijk laden bij goedkope palen in de buurt of bij de Tesla Supercharger. Zoals in het stuk al geschreven: je gaat geen pomp vinden die voor €1 per liter benzine verkoopt.
B. De range valt tegen
Net als bij de benzineauto’s heb ik met een gemiddeld gebruik gerekend. Dat is in de winter hoger en in de zomer lager. Zowel bij elektrisch rijden als op benzine rijden. Omdat het totale rijbereik van een EV kleiner is dan van een benzine, valt dat verschil meer op, maar het is geen reden om de EV te mijden.
C. De afschrijving
Nu elektrische auto’s in aanschafprijs steeds dichter bij hun benzinebroers komen is te verwachten dat de afschrijving procentueel af zal nemen. Net zoals je een Mac met een Intel-chip nu niet makkelijk meer verkoopt, is een elektrische auto uit 2012 ook moeilijker te slijten omdat die in 2016 al zoveel beter waren. En de nieuwe modellen goedkoper zijn geworden. Maar dat geldt dus niet per se voor auto’s die je nu koopt. Bovendien is het ook koffiedik kijken wat er met de prijzen voor tweedehands benzinewagens gaat gebeuren de komende jaren. Mogelijk gaan die de diesels achteraan die ook niks meer waard zijn.
Dealers willen ze wel degelijk inruilen, ik adviseer regelmatig mensen die een nieuwe auto willen kopen en daar zijn ook mensen bij die hun oude EV inruilen. Een tweedehands Leaf voor onder de 10K als tweede auto is aanzienlijk fijner dan een Suzuki Alto bijvoorbeeld.
Zoals ook genoemd in het stuk: dat Tesla’s heel veel hebben afgeschreven de afgelopen jaren, betekent dus ook dat je nu voor een prikkie een heerlijke elektrische auto kunt kopen.
D. De caravan
Daar is ie weer: de caravan. Het meest Nederlandse argument tegen de elektrische auto. Als je graag met de caravan op vakantie wilt, dan moet je een auto kopen die daar geschikt voor is. Gezien nota bene de ANWB de elektrische Kia EV6 als trekauto van het jaar gekozen heeft, kan dat dus blijkbaar gewoon. Maar net zoals je met een Kia Picanto geen caravan kan trekken, kan dat met een Nissan Leaf ook niet. Moet je naar kijken voordat je de auto koopt. Bovendien zou je je af kunnen vragen of je het hele jaar een andere auto wilt rijden omdat je met de zomervakantie de caravan zelf wilt trekken.
E. De wintersport
Mijn gevoel zegt dat de briefschrijver beter bij punt E had kunnen ophouden. Ik ben zelf in 2017 al een weekend op en neer naar Zwitserland geweest, volledig elektrisch richting de sneeuw. De jaren daarna zijn we elektrisch naar Zweden en Noorwegen gereden in hartje winter. Er is geen enkele reden om niet elektrisch op wintersport te gaan.
Dan komt als nabrander zonder letter F. nog een losse flodder over gascentrales. Officieel ben je dan in 2025 al wel af, maar ik zal nog een keer een link delen naar het onderzoek wat uitlegt waarom elektrisch rijden schoner is. Zelfs als ALLE stroom van gascentrales zou komen.
“Ik voel me ernstig misleid door de EV lobby. Het zou Bright sieren dat ze het eerlijke verhaal over EV rijden vertellen. Ik ha (sic) mijn diesel niet moeten inruilen…”
De definitie van lobbyen: “het geheel van rechtmatige acties dat wordt ondernomen om de (politieke en ambtelijke) besluitvorming te beïnvloeden.” Ik wil niet in herhaling vallen, maar er is een decennialange lobby van de fossiele industrie geweest waar miljoenen aan uit is gegeven. Het woord lobby is in deze context dus niet gepast. Wij worden niet betaald om voor of tegen elektrische auto’s te zijn.
De reden dat we bij Bright positief schrijven over elektrisch rijden is omdat het de toekomst is. Het is efficiënter, comfortabeler en vele malen schoner. Niet alleen als het om CO2 gaat, maar ook uitstoot van fijnstof die je inademt. De brandstofmotor zit in zijn eindtijd en dat is voor veel mensen moeilijk te slikken, maar linksom of rechtsom gaat de elektrische auto de toekomst worden. Gaat dat met horten en stoten? Ja. Betekent dat soms (financiële) onzekerheid voor wie vroeg instapt? Ja. Maar schrijven we dingen die onwaar zijn over elektrisch rijden? Nee.
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.