Mazda lanceert deze elektrische auto in Nederland
Mazda brengt deze zomer zijn elektrische auto Mazda 6e in Nederland op de markt. De vijfdeurs 'liftback' is de Europese versie van de onlangs in China gelanceerde Mazda EZ-6, die het Japanse bedrijf samen met een Chinese fabrikant heeft ontwikkeld.
De Mazda 6e is vandaag onthuld op de Brussels Motor Show. Vergeleken met de EZ-6 zijn er kleine aanpassingen voor de Europese markt gedaan. De Mazda 6e is geen sedan maar een liftback. Hij verschijnt in twee versies, beide met achterwielaandrijving. Er komt geen plug-in hybride of een stationwagen van deze auto.
Verschillende accu's
De eerste variant heeft een 68,8 LFP-batterij met een rijbereik van 479 kilometer volgens de WLTP-testmethode. De LFP-accu is met 200 kW DC op te laden. Van 10 tot 80 procent opladen kan in 22 minuten. Na een kwartier laden heb je 235 km rijbereik. De elektromotor van deze versie biedt 258 pk.
De Long Range-uitvoering heeft een grotere maar oudere 80 kWh NMC-accu, goed voor een actieradius van 550 kilometer. Deze versie laadt met slechts 90 kW op en de elektromotor levert 244 pk.
Wachten op de prijzen
De prijzen van de Mazda 6e zijn nog niet bekendgemaakt. In China is de Mazda EZ-6 verkrijgbaar voor omgerekend zo'n 19.000 euro. Maar dat zegt weinig over de Europese bedragen. Mede door de extra importheffingen van de EU op in China geproduceerde auto's zullen de prijzen van de Mazda 6e veel hoger uitvallen.
De auto is door Mazda in een joint venture samen met Changan Automobile ontwikkeld en is gebaseerd op het hybride platform van dat Chinese bedrijf. De elektrische auto kwam afgelopen najaar in China op de markt, waar hij tot nu toe redelijk goed verkoopt.
Concurrentie
Op het dashboard zit een 14,6 inch infotainmentscherm en de bestuurder heeft een 10 inch scherm voor zich. Een head-up display is ook een van de opties. Voorin zit een frunk met 70 liter capaciteit en er is een beweegbare achterspoiler. De auto mag 1500 kilogram trekken.
De afmetingen van de nieuwe elektrische Mazda zijn vergelijkbaar met die van de Tesla Model 3. Andere concurrenten zijn onder meer de BMW i4, de Polestar 2 en de BYD Seal.
Accu's voor nieuwe Mazda EV
Mazda gaat intussen in Japan ook een eigen accufabriek bouwen, waar de batterijen voor een toekomstige EV geproduceerd zullen worden. Die auto wordt aangedreven door een nieuw EV-platform, dat rond 2027 klaar moet zijn.
Lees meer over elektrisch rijden en mis niets met ons WhatsApp-kanaal.