EA zet microtransacties in Star Wars-game uit na ophef
Gamestudio Electronic Arts heeft de optie om met echt geld virtuele valuta te kopen in de game Star Wars Battlefront II na kritiek uitgeschakeld.
Electronic Arts heeft vrijdagochtend de mogelijkheid om zogeheten crystals te kopen voor upgrades in Star Wars Battlefront II uitgeschakeld. "We zetten alle in-game aankopen uit", maakte het gamebedrijf bekend. EA wil aanpassingen doorvoeren voordat de functie weer wordt geactiveerd. De microtransacties leidden tot veel kritiek, omdat spelers tegen betaling veel voordeel konden krijgen. Zonder bijbetalen kostte het vrijspelen van personages veel langer.
Spelers die zogeheten lootboxes kopen zouden daarmee een oneerlijk voordeel krijgen. Steeds meer games gebruiken lootboxes: virtuele schatkisten met bijvoorbeeld nieuwe personages, upgrades voor voertuigen of cosmetische veranderingen. In sommige gevallen wordt het spel makkelijker met zulke lootboxes, in andere gevallen ziet de game er alleen anders uit. Zulke lootboxes zijn te koop met punten die in het spel verdiend kunnen worden door te spelen, maar zijn ook met echt geld te koop. Spelers weten van tevoren niet wat er in een lootbox zit.
Kansspelautoriteiten in actie
De Nederlandse en de Belgische Kansspelautoriteiten zeggen onderzoeken te willen starten naar de vraag of de lootboxes in games als Star Wars: Battlefront II en Overwatch in strijd zijn met de kansspelregelgeving. Als dat zo is, kan dat tot grote boetes voor de gameontwikkelaars leidden vanwege het aanbieden van kansspelen zonder vergunning aan minderjarigen. De Nederlandse Kansspelautoriteit gaat informatie opvragen bij gamebedrijven en wil binnenkort een rondetafelgesprek met de gamesector organiseren. De toezichthouder start binnenkort ook een openbare internetconsultatie over de kwestie.
Kijk onze eerste indruk van de Star Wars-game eerder deze week: