© Mazda

Mazda: 'Elektrische auto's met grote accu zijn slechter dan diesels'
?

Mazda: 'Elektrische auto's met grote accu zijn slechter dan diesels'

30 december 2019 om 09:00
Laatste update: 31 december 2019 om 12:59

De nieuwe Mazda MX-30 is een flinke elektrische auto, maar heeft een betrekkelijke kleine actieradius. Volgens een topman is dit vanwege milieuoverwegingen.

De Mazda MX-30 crossover is een van de eerste elektrische auto's die Mazda op de markt brengt. Het bereik van de auto valt een beetje tegen, aangezien hij maar een 35,5kWh lithium-ion accu heeft. Daarmee moet de auto een kleine 200 kilometer kunnen afleggen.

Dat is veel minder dan de concurrenten, maar dat is volgens de Europese onderzoeksbaas Christian Schultze met een goede reden. Tegen Automotive News zegt hij dat de accu een 'verantwoordelijke' grootte heeft. Gekeken naar de CO2-uitstoot van het gebruiken én het maken van de batterij, is de 35,5 kWh-accu te vergelijken met een Mazda 3-dieselmotor.

Een grotere 95 kWh-batterij zou voor veel meer CO2-uitstoot zorgen, zo liet Schultze in een grafiek zien. Een batterij moet volgens hem na 160.000 kilometer vervangen worden, wat weer voor zorgt nieuwe CO2-uitstoot bij de productie.

'Klopt niet'

De uitspraak van Mazda wordt door verschillende experts in twijfel getrokken. Zo stelt Electrek dat Mazda fout zit. De nieuwssite over elektrische voertuigen haalt verschillende studies aan die bewijzen dat elektrische motoren veel zuiniger zijn dan dieselmotoren. Volgens Engadget gaat het bedrijf de mist in omdat het rekent met cijfers uit 2016 voor het opwekken van energie in Europa.

De Mazda MX-30 moet in 2020 op de markt komen en gaat ongeveer 35.000 euro kosten.

Kijk ook: zo ziet de MX-30 eruit

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's

Lees meer over:

Deel via