YouTube maakt omzetcijfers bekend: 15 miljard dollar per jaar
Grof geld

Omzet YouTube voor het eerst bekend: 15 miljard dollar per jaar

4 februari 2020 om 08:03
Laatste update: 4 februari 2020 om 09:10

Google-moederbedrijf Alphabet heeft voor het eerst bekendgemaakt hoeveel geld het verdient met YouTube.

Google-moederbedrijf Alphabet maakte zijn kwartaalcijfers over het vierde kwartaal van 2019 bekend. Het is voor het eerst dat de omzetcijfers van YouTube bekend worden gemaakt sinds Google het bedrijf in 2006 voor 1,65 miljard dollar overnam.

Afgelopen jaar was YouTube met zijn reclame-omzet van 15 miljard dollar (13,5 miljard euro) goed voor zo'n 10 procent van de totale omzet van Google. Ter vergelijking: Netflix draaide in 2019 een omzet van ruim 20 miljard dollar.

20 miljoen abonnees

Los van de inkomsten uit reclames heeft YouTube ook nog eens ruim 20 miljoen betalende abonnees van het reclamevrije YouTube Premium en van YouTube Music. Spotify heeft ruim 110 miljoen abonnees.

Het is niet duidelijk hoeveel die abonnees precies opleveren, omdat Google de opbrengsten op één hoop gooit met onder meer die van zijn Pixel-telefoons en Google Home-speakers. Die totale categorie "overig" was goed voor 5,3 miljard dollar.

Google maakte ook voor het eerst de omzet van zijn cloudtak bekend: 2,6 miljard dollar in het afgelopen kwartaal. Totaal draaide Google in het laatste kwartaal van 2019 een omzet van 46 miljard dollar (41,6 miljard euro), 17 procent meer dan in 2018. De winst bedroeg afgelopen kwartaal een kleine 10,7 miljard dollar (9,5 miljard euro).

Reclame-omzet blijft fors achter

Hoewel Google meer winst maakte dan investeerders hadden verwacht, lopen de inkomsten uit reclames ver achter. Google haalde 800 miljoen dollar minder omzet uit reclames dan verwacht. Analisten denken dat Google mogelijk daarom voor het eerst de omzetcijfers van YouTube en zijn cloudtak deelt.

De grote klapper blijft Google vooralsnog maken met zijn zoekmachine. Die zorgde in 2019 voor 98,1 miljard dollar omzet, een groei van 15 procent ten opzichte van 2018.

Reclamevrij YouTube kijken

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's