Deze dienst bezorgt je pakje waar je op dat moment bent
Bezorgbedrijf Parcify experimenteert met bezorgen van pakketten op de plek waar de ontvanger is, bijvoorbeeld in het park of op kantoor.
Door overal te bezorgen wil Parcify voorkomen dat je vergeefs op je pakketje wacht om het vervolgens alsnog bij de buurvrouw of op het postkantoor op te halen. Het Belgische bedrijf wil ook in Nederland een voet tussen de deur krijgen in de pakketbezorging. Op dit moment wordt getest in Amsterdam, daar moet het vanaf begin volgende maand mogelijk zijn om via Parcify je online aankoop te laten bezorgen.
GPS-tracking
Daan Giesen, directeur van de Nederlandse tak van het bedrijf bedrijf, wil het anders gaan doen dan pakketbezorgers die met busjes het straatbeeld in veel Nederlandse steden bepalen. "We proberen buiten de hokjes te denken en consumenten weer blij te maken met het bezorgen van hun pakketje", vertelt hij.
Een van de extra's die het bedrijf daarbij biedt, is dat als het pakketje met een fietskoerier naar de klant gaat, de bezorger via gps-tracking kan zien waar de klant is zodat het pakketje niet per se op een thuisadres bezorgd hoeft te worden.
6 km afstand
De klant geeft in dat geval van tevoren een tijdslot van twee uur aan en dan gaat de fietskoerier op weg. Als de klant zich met meer dan 6 kilometer van zijn plek verplaatst, dan wordt de bezorging geannuleerd en moet de ontvanger een nieuw tijdslot kiezen. "We gaan er geen achtervolgingsspelletje van maken", legt Giesen uit.
Bij het volgen via gps houdt Parcify zich aan alle geldende wetten en regels, aldus Giesen. "Klanten moeten er ook toestemming voor geven in onze algemene voorwaarden", legt hij uit. De gps-tracking staat alleen aan als de koerier op pad is met het pakketje.
Kajakken
Het bedrijf gaat bij de bezorging op locatie geen enkel experiment uit de weg, zegt Giesen. Parcify onderzoekt bijvoorbeeld of het mogelijk is om over water te gaan bezorgen, door koeriers in kajaks of peddelend op surfboards (suppen) pakketjes te laten afleveren. Daarmee zou het drukke fietsverkeer in Amsterdam kunnen worden omzeild.
Of Parcify echt via de gracht gaat bezorgen, is overigens nog maar zeer de vraag. "We zijn serieus aan het experimenteren, maar voor hetzelfde geld wordt het niets, maar dan hebben we het in ieder geval geprobeerd", zegt Giesen. "We kijken gewoon hoe we het zo slim mogelijk kunnen doen, want op de weg is het al zo vol."
In België werkt Parcify vooral met fietsende koeriers. Daar heeft het bedrijf inmiddels 25 man in dienst en is postbedrijf Bpost aan boord als investeerder. Hoeveel het postbedrijf investeerde, wil Giesen niet zeggen. Vanwege de samenwerking met Bpost, dat vorig jaar nog PostNL wilde overnemen, wil hij ook niets zeggen over aantallen pakketjes die het bedrijf in België aflevert bij klanten.
Flexcontracten
Als het aan hem ligt, blijft de expansie in Nederland niet beperkt tot de hoofdstad, maar er zijn op dit moment nog geen concrete plannen voor verdere uitrol.
Het bedrijf werkt met flexcontracten en niet met de omstreden zzp-overeenkomsten zoals bijvoorbeeld Deliveroo. "Wij begeven ons niet op die weg en hebben ook niet de intentie. Onze koeriers krijgen ook per uur betaald en niet per levering", aldus Giesen.