Facebook brengt augmented reality naar de massa
Facebooks camerafunctie krijgt filters van derden en interactieve 3D-effecten voor augmented reality.
Facebook wil augmented reality - virtuele lagen over de echte wereld - voor al zijn gebruikers interessant maken. Ceo Mark Zuckerberg heeft dinsdagavond Facebooks platform voor augmented reality aangekondigd. De camerafunctie in de Facebook-apps krijgt allerlei extra mogelijkheden, zoals 3D-effecten en objectherkenning. Volgens Zuckerberg gaat het om 'de eerste stappen'.
Zo kunnen ontwikkelaars nu allerlei filters voor Facebooks camerafunctie maken. Nike maakt bijvoorbeeld een filter die een zweetband op het hoofd van de gebruiker toont. Het is ook mogelijk interactieve effecten met animaties toe te voegen aan video's en livestreams. Bovendien is data automatisch weer te geven op video's en streams, zoals de gegevens van sportwedstrijden.
Virtuele voorwerpen achterlaten
Later dit jaar wordt het ook mogelijk om 3D-ruimtes te maken en aan te passen. Dankzij beeldherkenning kunnen gebruikers ook zelf effecten en informatie toevoegen aan voorwerpen op het camerabeeld. Facebook toonde regenwolkje boven een plant, virtuele haaien die in een echte soepkom zwommen en een informatiekaart naast een fles wijn. Gebruikers kunnen binnenkort op exacte locaties notities en virtuele objecten voor vrienden achterlaten.
VR-ruimtes voor vrienden
Facebook gaf ook een testversie vrij van zijn VR-communicatieapp Facebook Spaces, een virtuele omgeving waar vrienden met elkaar kunnen praten via avatars. Dat is voorlopig mogelijk met maximaal vier personen. Binnen Facebook Spaces kunnen gebruikers onder meer videogesprekken houden met anderen via Messenger en ook virtuele selfies maken.
Facebook Spaces is beschikbaar voor Facebooks VR-bril Oculus Rift. Zuckerberg had in oktober al een preview van de VR-app gegeven.