Wat biedt YouTube Red in de strijd met Netflix?
YouTube Red is sinds dinsdag live in de VS. Welke exclusieve video's biedt dit alternatief voor Netflix en HBO?
Wanneer de exclusieve series en films in Nederland beschikbaar komen is nog niet bekend, maar Amerikanen kunnen sinds dinsdag voor een tientje per maand exclusieve video's kijken op YouTube Red. De service kiest daarbij voor een duidelijke doelgroep: succesvolle YouTubers hebben content gemaakt en er is een nieuwe serie over een danskamp.
Het videoplatform richt zich dus bewust op jongeren. Daarmee gaat het platform de concurrentie aan met onder andere Netflix. Die videodienst heeft onlangs bijvoorbeeld content aangekocht bij het bekende 'Smosh'. Dit comedykanaal op YouTube heeft 22 miljoen volgers en maakt voor Netflix nu een eigen film.
Netflix en YouTube trekken naar elkaar toe
Netflix koopt dus sterren van YouTube aan, en Google's videoplatform probeert op zijn beurt weer op de concurrent te lijken. Beide websites trekken daardoor iets meer naar elkaar toe, maar er zullen ook verschillen blijven. Zo biedt Netflix kwaliteitsseries aan en YouTube op dit moment niet. In Z Today vertelde Bright TV-presentator Merijn Doggen gisteravond meer over de clash tussen de videopartijen:
Naast alle exclusieve content, zijn betalende gebruikers van YouTube Red ook verlost van de advertenties. Ook is het mogelijk om video's offline te bekijken, kunnen ze afgespeeld worden op de achtergrond en krijgen leden toegang tot Google Play Music.
Spotify
Dat laatste kan nog wel eens een stevig probleem worden voor Spotify, die op dit moment 89 procent van de muziekstreamingmarkt in handen heeft (in Nederland 86 procent). Google Play Music heeft momenteel 'slechts' 6 procent in handen, maar zou aardig aan de weg kunnen timmeren als een groot aantal Amerikanen besluit over te stappen naar YouTube Red.
Benieuwd naar de nieuwe content? Bekijk hieronder een aantal trailers van YouTube Red-series:
1. PewDiePie
Scare pewdiepie... PewDiePie, YouTubes grootste verdiener (ruim 6,5 miljoen per jaar) krijgt een eigen 'horror'-serie:
2. Lilly Singh
YouTuber Lilly Singh gaat op wereldtour langs haar 7 miljoen fans en wordt gevolgd in de serie 'A trip to Unicorn lsland':
3. Dance Camp
Een jongen wordt naar het ergste zomerkamp van zijn leven gestuurd, maar al snel blijkt het niet zo erg te zijn als dat hij denkt...