Duurtest DS 7 Crossback: voor wie is deze auto?
Autotester Rutger rijdt nu drie weken in de chique DS7 Crossback. Hij kwam nog geen enkele andere tegen. Voor wie is deze auto eigenlijk?
Wie een DS 7 Crossback rijdt, bevindt zich in bijzonder gezelschap. Behalve jij, rijden er in Nederland nog 113 mensen rond in deze auto. Maart van dit jaar was de beste verkoopmaand in Nederland met 23 stuks. De DS 7 Crossback is gelukkig niet voor iedereen.
In eerste instantie kon ik de auto ook niet goed plaatsen. Vanwege het imposante formaat is het niet direct een elegante auto, maar binnenin tref je het ene na het andere verfijnde detail. Van kleine metalen knopjes in de stiksels op het dashboard tot de deurpanelen die 's nachts een subtiel verlicht patroon laten zien. Het is alles bij elkaar bijna rococo. De ruitpatroontjes en stipjes zijn overweldigend aanwezig. En daarmee is het interieur van de DS 7 geen Rolls Royce Light, maar eerder een moderne verwijzing naar de Franse barok.
Francofielen
Dat maakt het ook onmogelijk om een doelgroep te benoemen voor deze auto. De duurdere Franse auto's worden over het algemeen gereden door de wat oudere Francofiel die nog warme herinneringen heeft aan zijn DS, CX of XM. De auto's van voor het Xantia-tijdperk, waarin de Fransen tijdelijk hun eigenzinnigheid verloren hadden. Met de DS 7 Crossback is er voor hen weer iets authentieks verkrijgbaar bij de dealer.
Maar het zou jammer zijn als deze wonderlijke wagen voorbij ging aan de mensen die gewend zijn voor de hand liggende keuzes te maken. Want ik snap wel dat Emanuel Macron in deze auto rond rijdt. Het is een aantrekkelijke mix van oud en nieuw, van traditie en technologie.
Onder het analoge uurwerk draait een interface op Nuance Dragon Drive. Een systeem dat kunstmatige intelligentie in de auto moet gaan brengen. Voor deze auto keken de ontwerpers terug én vooruit.
Duurtest DS 7 Crossback
Rutger Middendorp test voor Bright elke maand een andere auto. Deze maand is dat de DS 7 Crossback van Citroën. Volg hier alle updates. Lees ook: