Business Drive: TomTom-ceo Goddijn over zelfrijdende auto's
We praten met TomTom-baas Harold Goddijn, over de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. Kijk de 10 minuten-versie van het interview.
Meer video's? Abonneer je ook op Bright YouTube-kanaal.
TomTom wil een van de belangrijkste spelers in de opkomende industrie rond de zelfrijdende auto worden. Het Amsterdamse bedrijf rijdt zelf voor het maken van kaarten al rond met auto's met sensoren en camera's, en de achterliggende software daarvan wordt steeds slimmer, mede dankzij zelflerende algoritmes. "Daar zit hele spannende technologie in, die later toepasbaar kan zijn in gewone auto's. We maken dit soort software nu om de beelden die wij uit onze auto's krijgen de analyseren en te digitaliseren. Maar het is een kleine stap om dat straks ook real-time in auto's van anderen te doen."
Al in 2020 is het volgens Goddijn denkbaar dat je op de snelweg zonder je handen aan het stuur veilig kunt rijden. "Je rijdt dan in Amsterdam naar de ring en dan druk je op een knop en ga je een boek lezen. Uren later heb je dat boek bijna uit en ben je in Zuid-Frankrijk." Cruciaal is om te komen tot een nagenoeg 100 procent nauwkeurig systeem. "Het verschil tussen 99 en 100 procent is enorm. Die ene procent betekent dat er nog steeds veel ongelukken gebeuren en dat is onacceptabel. Het levert allerlei vraagstukken op. Zo moet de software nog beter weten in welke situaties hij de juiste keuze moet maken."
Dit soort technologie kan een grote impact hebben op de maatschappij. "Er zijn nu veel verkeersdoden, veel verkeersoverlast en files, hoge kosten. Als je met technologie daar iets aan kan doen, dan heeft dat enorme gevolgen. Minder doden, minder ongevallen, minder uitstoot van schadelijke stoffen. We staan nog helemaal aan het begin." Maar de ontwikkelingen in de auto-industrie gaan sneller dan ooit, vindt Goddijn. "Er gaat in de komende 10 jaar meer veranderen dan de afgelopen 110 jaar."
In Business Drive interviewt Bright TV al rijdend in een Renault Talisman topmensen uit de Nederlandse techwereld. Bekijk ook de vorige aflevering van Business Drive: Marc de Vries van Twitter Benelux