Bright Ideas: Adriaan de Jongh mixt games en kunst

Bright Ideas: Adriaan de Jongh mixt games en kunst

31 januari 2016 om 17:51
Laatste update: 27 april 2018 om 09:10

Gamemaker Adriaan de Jongh haalde Forbes’ talentenlijst '30 Under 30'. Hij werkt nu aan drie nieuwe games, waaronder een prachtige variant op 'Waar is Wally?'.

Adriaan de Jongh trok met dansgame Bounden en het 'vingerspel' Fingle de afgelopen jaren internationaal de aandacht. Het leverde hem een plek op in de prestigieuze 30 Under 30-lijst van Forbes. Inmiddels werkt hij tegelijk aan drie nieuwe games. Het verst is hij met Hidden Folks, waarin je een unieke getekende wereld moet ontdekken. Een digitale variant op 'Waar is Wally?'. De Jongh geeft tijdens het interview met Bright Ideas een demo op de iPhone.

Het spel heeft een unieke grafische stijl: zwart-wit tekeningen die van papier zijn omgetoverd tot gamewerelden, vol bewegende mannetjes en elementen als kranen, schuifjes en radartjes. Raak je iets aan dan gebeurt er soms niks, soms zie je een hele kleine beweging en moet je er zelf achter komen wat de bedoeling is. Wat doet die schakelaar? Is dit een deur die open kan? Je moet in het spel op zoek naar bepaalde poppetjes. Heb je die gevonden, dan ga je door naar het volgende level.

Hidden Folks zit subtiel in elkaar en komt met zijn tekenstijl en geluidjes erg sympathiek, bijna lief, over. Hoe kwam je op het idee hiervoor?

"Tijdens een expositie op de Rietveld Academie kwam ik de prachtige tekeningen van Sylvain Tegroeg tegen. Zijn tekeningen zijn eigenlijk kleine werelden op zich. Ik keek ernaar en dacht: wow, er gebeurt zoveel. Dit zijn analoge wereldjes. Je kunt er wel tien minuten naar kijken en steeds nieuwe dingen zien. Ik heb hem toen benaderd om samen een spel te gaan maken. We werken af en aan al 2,5 jaar aan deze game, maar een paar maanden geleden is het vuurtje flink aangewakkerd. We willen het groot aanpakken en de game voor zowel mobiele platformen als de pc uitbrengen. Ook willen we een concept maken voor Apple TV."

Wat is de bedoeling?

"Het spel draait om het ontdekken van de werelden. Je hebt wel zogeheten hidden object games, maar dat zijn hele slechte lelijke spelletjes. Het enige wat ze doen is een zoekplaatje digitaal maken. Ze hebben iets wat analoog al bestond genomen en het niet vertaald naar de mogelijkheden van de digitale wereld. Dat wil ik met Hidden Folks wel doen. In deze game gaat Sylvain zijn eigen wereldje maken. En spelers kunnen die ontdekken."

Hoe werken jullie samen?

"Sylvain digitaliseert zijn tekeningen en maakt dan een sprite-sheet, een plaatje waar tienduizenden dingen inzitten. Hij zet het zelf in de game door elementen in zijn wereldjes te slepen. Vervolgens komen er allerlei animaties bij. Ik heb hem echt talloze losse armpjes en beentjes laten tekenen. "

Lees het hele interview in Bright Ideas

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="b0a3ac8e-0289-4663-85e3-d9188e4cbcb0"></drupal-entity>

Bright Ideas: elke twee weken

Bright Ideas is ons tweewekelijkse webmagazine met 'verdieping over vernieuwing'. Een jaar lang toegang tot alle artikelen kost 24 euro. Blendle-gebruikers kunnen de artikelen ook los lezen.

Verder in Bright Ideas editie 046:

Fan van fanfilms

Fanfilms worden steeds beter. Korte films in het universum van Star Wars, Star Trek of dat van populaire games hebben een gelikt uiterlijk, toffe verhaallijn en zijn voor filmmakers een kans om in Hollywood een voet tussen de deur te krijgen.

Games over de harde, bittere werkelijkheid

Niet elke game laat je monsters neermaaien of de wereld redden. Een nieuwe game-stroming laat je alledaagse of ronduit nare dingen doen en meemaken. Jan Meijroos speelde zeven van dit soort games die hard binnenkomen.

Waarom science-fiction belangrijk is voor engineers

Google's creative evangelist Jeremy Tai Abbett adviseert bedrijven over design en communicatie. In gesprek met Bright praat hij over de fusie tussen tech en fashion en over de opkomst van bio-wearables.

Conceptcars als utopie

Conceptcars laten je dromen van een wereld vol strakke elektrische bolides. Rutger Middendorp selecteerde de beste uit de nieuwe lichting rijdende utopieën.

Adriaan de Jongh mixt games en kunst

Game-ontwerper Adriaan de Jongh staat dankzij zijn sociale, kunstzinnige mobiele games in Forbes’ talentenlijst 30 Under 30. Hij werkt aan drie nieuwe games. De eerste, Hidden Folks, laat je een unieke getekende wereld ontdekken. Weer een prachtige kruising tussen kunst en games.

Grand Gear: Sherman en Power Potion

In Grand Gear selecteren we maandelijks de mooiste nieuwe spullen voor je. Spullen die je bij het zien van de foto's in je handen wilt voelen. Met dit keer een robotklokje, Fender-oordoppen en Philips' Power Potion.

Lees meer over:

Deel via