Commentaar: Tesla reageert fris op tegenwind
Elon Musk kent slechte weken. De Solar City-overname ligt onder vuur, een SpaceX-raket ontplofte en een Tesla-rijder die autopilot gebruikte kwam om het leven. Tesla's reactie: bijna menselijk.
Toen de Volkswagen-top geconfronteerd werd met sjoemelsoftware, wees opperbaas Winterkorn van zich af. Net zo lang totdat hij (met nog uitgestrekte arm) via de achterdeur zijn positie verliet. Nergens hebben we nog gehoord van iemand uit die organisatie dat het hem spijt, dat het echt niet kan. Ja, er stond een sorry-advertentie in de krant in Duitsland. De belofte was: "we beloven het vertrouwen weer terug te winnen". Dat is iets wezenlijk anders dan "we hebben ons verschrikkelijk misdragen en zullen voorkomen dat het ooit weer kan gebeuren. Als ik vreemdga, mijn vrouw komt er achter en ik zeg "ik beloof het vertrouwen terug te winnen", zou het kunnen dat ik van plan ben doodleuk verder te gaan. Zo lang zij daar niet achterkomt, kan ik het vertrouwen immers terugwinnen.
Maar laten we Volkswagen niet straffen voor de cultuur waar ze uit voort komen. In corporate West-Europa gaan we zo om met dergelijke slippertjes. Hoe fundamenteel die slippertjes ook zijn. We wijzen een schuldige aan, die mag met een zak geld het podium verlaten en de buitenwereld moet geloven dat het probleem opgelost is.
Groot afbreukrisico
Tesla heeft als eerste automaker een verregaand autonome auto op de markt gebracht. Het duwt daarmee de technologische vooruitgang door de strotten van de regelgevers. Met daardoor ook een groot afbreukrisico. Toen een Amerikaan onlangs omkwam, terwijl hij achter het stuur van een Model S zat met Autopilot aan, wezen vele vingers dan ook naar Tesla. Die reageerden zoals elke automaker zou doen: "Het is tragisch. We gaan onderzoek doen". Maar nu de oorzaak duidelijk is, wijst alles erop dat Tesla niet reageert zoals andere auto-bedrijven zouden doen.
Voorop staat dat juridisch Tesla niets te verwijten valt. Wie Autopilot gebruikt, moet ten alle tijde zelf ook op de weg blijven letten. Gezien de Model S op een grote witte vrachtauto klapte, is het waarschijnlijk dat de bestuurder er niet 100 procent bij was. Maar in plaats van doodzwijgen of wegwijzen, heeft Tesla maandag een update voor de Autopilot uitgerold, die overduidelijk geïnspireerd is op het ongeval. Waar de radar eerder een ondersteunende rol had in het herkennen van objecten, wordt het nu juist de leidende sensor. Een soortgelijk ongeluk is daarmee veel minder waarschijnlijk geworden.