Duurtest: Opel Ampera (week 3)
Soms duurt het even voordat je van een auto gaat houden. De liefde voor 'onze Ampera' groeit.
Ken je dat? Dat je een heel mooi meisje ziet en dat ze dan haar mond opentrekt en zo'n onaantrekkelijk accent heeft, dat alle warme gevoelens verdwijnen als een Magnum in de magnetron? Zo was het bij de Ampera ook een beetje. In het zwart is hij een absolute knapperd, maar bij de eerste kennismaking zijn er wat strubbelingen. De middenconsole kent teveel knopjes ('tone' kan wel in een subsubsubmenu toch?), de navigatie ziet er nogal jaren '90 en uit en de velgen hebben vijf ingebouwde wieldoppen (don't ask).
Maar hij rijdt heerlijk. Het koppel is goed en nadat je eraan gewend bent dat je in de kou met de kachel aan slechts 45 kilometer op de accu kan rijden (en daarna de benzinemotor het overneemt) begrijp je de aantrekkingskracht. Soepel en stil elektrisch rijden, zonder de angst stil te komen staan.
Op de rit naar de Bright Night #17 afgelopen vrijdag van Groningen naar Amsterdam reed de auto op een lege accu met de cruise control op 130 (dat mag na 19:00) 1:14,5. Voor een 1.4 benzinemotor die een elektrische motor van stroom moet voorzien in een auto van 1635 kilo vind ik dat een wereldprestatie. De mythe dat de Ampera met lege accu hele droevige verbruikscijfers neerzet is dus uit de wereld.
Laten we nog één veronderstelling uit de weg nemen: bijna niemand gaat de Ampera van zijn eigen geld betalen. Zes van de eerste 160 verkochte elektrische Nissan Leafs werden aan particulieren geleverd. Jeroen Maas van Opel Nederland schat dat bij de Ampera ook ongeveer 95 procent via leasing gaat. Zou je de auto zelf willen kopen, dan kun je voor de aanschafprijs ook een leuke Audi kopen met net iets meer binnenruimte en hou je 15 duizend over voor de diesel en de wegenbelasting. Daar hou je het wel een tijdje op vol.
In de lease wordt het echter een ander verhaal. Populaire modellen zijn de auto's met niet meer dan 14 procent bijtelling. De Ampera heeft 0 procent bijtelling. De enige andere auto's die dat hebben zijn de volledig elektrische jongens en de Toyota Prius plug-in hybrid. Zonder allerlei ingewikkelde berekeningen komt dat er simpelweg op neer dat je met de Ampera privé gratis rijdt als je een leasebedrag van 750 euro mag uitgeven (er van uitgaande dat je de tankpas ook privé mag gebruiken). Voor een auto van hetzelfde bedrag betaal je per maand makkelijk een paar honderd euro aan bijtelling. Ook al vind je de auto helemaal niks: als je kinderen niet boven de 1m70 zijn en je er niet meer dan twee hebt, is er geen goedkopere optie. Als je minder uit mag geven aan je lease-auto, dan kan het zijn dat een 14 procent auto (Prius bijvoorbeeld) met meer ruimte een serieuze kandidaat is.
Dat de Ampera auto van het jaar geworden is, zegt dan ook veel over onze tijd. Zonder de regeling van 0%-bijtelling was het een moeilijk verhaal geworden. Een auto van 45 duizend euro die op langere afstanden aanzienlijk minder zuinig is dan de gemiddelde diesel.
Met de minpunten van de Ampera heb ik snel leren leven en elke keer dat ik de auto op mijn oprit zie staan, ben ik trots. 'Darth Vader' trekt ook bizar veel bekijks. Als ik ingehaald wordt zit zeker 1 op de 3 mensen achterstevoren in de auto en regelmatig staan er mensen stil op de stoep voor mijn huis om de Opel te bekijken. Sterker nog, terwijl ik dit schrijf loopt iemand ongegeneerd mijn oprit op om naar binnen te kijken. De liefde voor de Ampera groeit blijkbaar niet alleen bij mij.