Duurtest Peugeot 3008: goed allround ontwerp
Deze maand testen we de Peugeot 3008, een SUV die is gekozen tot European Car of the Year. We checken of dat terecht is.
Peugeot gaat lekker de laatste tijd. In 2014 won de Peugeot 308 de prijs European Car of the Year. Nu doet de SUV met een O extra in de naam dat trucje nog eens over. Vanaf de buitenkant bekeken, snap ik wel waarom. De 3008 is een knappe auto om te zien, met fraaie detaillering in een goed allround ontwerp. De clamshell motorkap met de luchtinlaten achter de wielen doet ons denken aan de Evoque, de manier waarop de ramen zich richting de achterkant bewegen op een subtielere versie van de Lexus RX.
Om het visuele gewicht op de achterklep wat te breken wordt het zwart van het raam doorgetrokken op de klep. Aan de zijkant en de voorkant wordt de bodem ook een beetje gelift door kunststof beschermplaten die het formaat verhullen.
Fraai interieur
Wie de deur opentrekt, wordt wederom verrast. De ontwerpers zijn niet gestopt bij de buitenkant, maar hebben ook een bijzonder fraai interieur opgeleverd. De aluminium sneltoetsen zijn bijzonder van vorm, zonder onhandig te zijn. De bediening is beperkt tot aan het touchscreen, deze acht knoppen en een paar bijna verstopte knoppen in de rand daaronder.
Per saldo levert dat een bijzonder fraai interieur op. Verrassend zoals een Mini met de tuimelschakelaars, maar dan zonder de retro. Het dashboard van onze auto is met een soort jeans afgewerkt, dat prachtig overloopt van het dashboard in de deur.
Scherm boven het stuur
Het scherm boven het kleine stuurtje bestaat uit één groot tft-scherm, waardoor je ook de navigatie tussen de klokken kunt zien bijvoorbeeld. De subtiele animaties zorgen ervoor dat dit scherm echt een upgrade is ten opzichte van gewone klokken.
Na de '50 tinten grijs' van de Toyota die we laatst reden is het een verademing om een auto tegen te komen in een spannende kleur, maar het Metallic Copper van onze testauto is me net iets te donker, net iets te bruinig. Gelukkig geeft Peugeot je nog 10 andere kleuren om uit te kiezen. Ook daarvan zijn de meeste zwart wit of grijs, maar er is ook een blauw, rood of goud te koop.
De komende weken voelen we onze GT-line met 165pk aan de tand. En we testen ook de meegeleverde e-kick elektrische step.