Eerste indruk: VW Passat voorspelt toekomst van de auto
Wie een kijkje wil nemen in de toekomst van het autorijden, heeft een goede kandidaat aan de Volkswagen Passat Limousine.
Het is allemaal mooi en aardig met Google's zelfrijdende auto, maar tot het moment dat ik hem voor een fatsoenlijk bedrag naast mijn huis kan zetten, is er geen garantie dat deze auto er echt komt. Techniek in auto's moet zich bewijzen. Het moet bij 40 graden onder nul en 60 graden boven nul blijven werken. Maar ook moet het langs de marketeer zien te komen die er een prijs aan kan hangen en zijn klant het voordeel kan laten inzien van de techniek. Een auto als de nieuwe Passat is dan ook een mooie showcase van wat écht op dit moment al kan en haalbaar is.
Dag toerenteller, hallo satellietnavigatie
Het eerste dat opvalt als je instapt is het grote ledscherm dat de ouderwetse klokken vervangen heeft. Daarop zie je subtiele navigaties waarin jouw auto (in jouw kleur en jouw uitvoering) de hoofdrol speelt. Maar ook kun je de klokken aanpassen om andere informatie prominenter te maken. Het is een fenomenaal schouwspel.
Camera's en sensoren
De Passat heeft vier camera's en een berg sensoren om de auto bewust te maken van zijn eigen omgeving. Met behulp van die technologie is het nu mogelijk om niet alleen de auto zichzelf in te laten parkeren, maar ook om een trailer onder een vaste hoek achteruit te laten rijden zonder het stuur zelf aan te raken. Wie een beetje oplet ziet de autonome auto stapje voor stapje dichterbij komen. Filerijden kan de Passat bijvoorbeeld ook al zonder menselijk ingrijpen.
<object width="405" height="334" data="http://www.youtube.com/v/N0fa4dUBkvE" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/N0fa4dUBkvE"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/N0fa4dUBkvE"></object>
Integratie internetdiensten
Deze Passat heeft een slot voor een sim-kaart waarmee internetdiensten binnen de auto beschikbaar zijn én ook een WLAN hotspot voor je facebookende pubers op de achterbank. Met behulp van Mirror Link is het mogelijk om content van apps op je smartphone op het scherm van de auto te tonen. Een oplossing die bediening van apps in de auto veiliger maakt. (Niet veiliger dan geen apps gebruiken uiteraard!). Het tijdperk dat je smartphone slimmer was dan je auto, maar je tijdens het rijden niet aan connected diensten kon helpen is over.
DSG
Geen nieuwe vinding, maar de 7-traps DSG versnellingsbak bewijst dat de handbak inmiddels echt eens uitgefaseerd moet worden. Deze is stiller, zuiniger, soepeler en sneller dan je ooit kunt zijn met drie pedalen.
Led Verlichting
Led wordt steeds prominenter in auto's en geeft de mogelijkheid om op plekken waar je geen peertje in kunt schroeven, toch licht te creëren. Absolute hoogtepunt van de (Ambiente) binnenverlichting zijn de strepen wit licht in de deurpanelen. Ze maken subtiel onderdeel uit van het decor, maar zorgen ook dat je jezelf niet in een zwart gat waant als je 's nachts rijdt.
Uiteraard is ook de buitenverlichting als led leverbaar.
<object width="405" height="334" data="http://www.youtube.com/v/X11TZyeQVjk" type="application/x-shockwave-flash"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/X11TZyeQVjk"></object>
Behalve al deze verwijzingen naar het autorijden van morgen, heeft de Passat ook nog eens een knap exterieur én een minstens zo fraai interieur. De trend van het "cocoonen" wordt gelukkig gebroken met accenten die lijken te verwijzen naar de stijlvolle interieurs van auto's uit de jaren 60.
De nieuwe Passat is verkrijgbaar vanaf 30 mille. Onze Passat Highline 240PK BiTDI 4-motion met executive plus, advance en bestuurdersassistentie plus pakket en nog een hele rits losse extra's kost meer dan het dubbele: 65.564 euro. Uiteraard zitten veel van de mooie speeltjes in die meerprijs.