Facebook wil je profiel publiek maken
Het is 1984 in 2009: Facebook truct 350 miljoen gebruikers om hun statusupdates en profielen openbaar te maken.
Het bedrijf zegt dat het gebruikers wil helpen 'hun privacy te beschermen' en hen 'in contact te brengen met anderen'. Allemaal marketingspeak. In werkelijkheid wordt de standaardinstelling nu dat je profiel, je statusberichten en je gedeelde content voor iedereen zichtbaar wordt.
Alle Facebook-leden krijgen dezer dagen na inloggen een scherm voor hun neus over de nieuwe privacy-instellingen. Het scherm achteloos wegklikken is niet aan te raden. Want klik je door, dan zie je dat alle privacy-instellingen standaard op 'delen met iedereen staan'. Het gaat om bijna twintig verschillende stukjes informatie. Die kun je elk weer alleen zichtbaar voor je vrienden maken. Je moet ze dan stuk voor stuk terugklikken naar de oude instellingen.
De actie van Facebook leidde tot woedende reacties van privacyvoorstanders. De digitale actiegroep Electronic Frontier Foundation noemt het nieuwe beleid een 'Orwelliaanse-nachtmerrie'. Facebook is natuurlijk niet de enige Big Brother op internet.
Zo startte Google deze week met het bijhouden van het klik- en zoekgedrag van alle gebruikers om hen zo gepersonaliseerde zoekresultaten voor te kunnen schotelen. Net als bij Facebook gaat dit volgens het opt-out-principe: je kunt je er voor afmelden via een link in de zoekresultaten. Maar hoeveel mensen zullen daar op klikken? Doe je het niet dan houdt een cookie 180 dagen bij wat je zoekt en aanklikt.