Duurtest Nissan Micra: tech op micro-schaal

Duurtest Nissan Micra: tech op micro-schaal
13 maart 2018 om 10:41
Laatste update: 26 april 2018 om 13:02

Rutger test deze maand een knaloranje instap-Nissan vol gadgets. Hoeveel kosten de nieuwste speeltjes aan boord?

Niet zo lang geleden reden we een Ford Fiesta die nog net de deur niet voor je open deed, nu is het in de categorie betaalbare auto-tech de beurt aan de Japanners. We rijden een maand met de Nissan Micra die volgens de advertenties bomvol met gadgets hangt. Wij kozen voor het knaloranje model, voor een beetje vreugde in deze grijzige dagen. Makkelijk terug te vinden op de parkeerplaats en een instant connectie met andere oranje-auto-rijdende chauffeurs.

De Nissan Micra die wij rijden heeft een vijfversnellingsbak (old-school), een 900cc motor met 90 pk en een daarbij behorend verbruik van 4,6 liter per 100 kilometer. Deels verklaarbaar vanuit het leeggewicht van nog geen 1000 kilo. Een new school benzinebakje, dus. Die 1 op 20 en een beetje haal je in realiteit ook nog aardig, mits je niet te veel op snelwegen rijdt.

Veel opties

Voor €15590 koop je de instapper met de naam Visia. Voor €21090 de Tekna met de meeste opties. Je gaat van wieldoppen naar 17 inch lichtmetaal, de noodremhulp kan voetgangers herkennen, de auto leest verkeersborden en kan het grootlicht automatisch aan- en uitzetten. 

Op het gebied van de gadgets vallen de cruise control, 5 inch display, achteruitrijcamera en stuurwielbediening op. De Tekna heeft ook nog eens twee Bose-luidsprekers geïntegreerd in de hoofdsteun van de bestuurdersstoel. Sneu voor de rest van de inzittenden, helder geluid voor de man of vrouw achter het stuur. Keyless entry en climate control maken de boel af.

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="49219e33-91ee-41c2-a496-59932d0688c0"></drupal-entity>

Rumoerig

Nu heb ik me altijd afgevraagd waarom grotere auto's altijd duurder moeten zijn, omdat de kosten niet zitten in een paar centimeter extra plaatstaal. Waar je als bestuurder iets van merkt, is met name de geluidsisolatie. De Micra is beduidend rumoeriger dan de Mazda CX-5 die we vorige maand reden. Ook het driecilinder motortje loopt wat minder rustig en lijkt af en toe met een soort koelkastbrom aan te slaan als je stilstaat bij het stoplicht.

Maar dat zijn kleine offers voor een auto waar je 1 op 20 mee kan rijden zonder je rijgedrag extreem aan te passen. De komende weken lees je meer over onze ervaringen met de Micra.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor de Bright Duurtest.

Lees meer over:

Deel via