Duurtest Volvo XC60: Scandinavian chique

Duurtest Volvo XC60: Scandinavian chique

10 november 2017 om 07:45
Laatste update: 26 april 2018 om 16:08

Autotester Rutger rijdt deze maand met de Volvo XC60, een SUV in Volvo's nieuwe ontwerpstijl.

Ik begreep Volvo-liefhebbers nooit zo goed. Die grote vierkante stationwagons waarvan de achterdeur niet goed paste omdat hij identiek was aan die van de sedan. Bah. Maar sinds de introductie van de V40 begrijp ik de hype. Tenminste: ik snap nog steeds niet dat je warm kunt lopen voor een 850, maar de V40, XC90, V90, S90 en nu deze XC60 zijn stuk voor stuk heerlijke auto's.

Stap de XC60 in en je begrijpt waarom Scandinavisch ontwerp zo populair is. Het is eenvoudig zonder koud te worden. Het is rationeel zonder onmenselijk te zijn. Het bevat net genoeg spannende ideeën en net genoeg logica. De XC60 die wij rijden is een ridicuul luxe uitgevoerde variant met een interieur waar je eigenlijk alleen op sokken in mag gaan zitten, maar elke XC60 heeft diezelfde interieurkwaliteit.

Een groot centraal scherm dat mooi geïntegreerd is in het dashboard, geflankeerd door een scherm achter het stuur. Niet zoals in de Tesla waar een computermonitor rechtopstaand gemonteerd lijkt te zijn, maar een geheel waarin net genoeg fysieke knoppen aanwezig zijn en de rest opgeruimd is in de digitale interface. De stoelen zijn oneindig te verstellen, bevatten verwarming en koeling, kunnen je masseren en zitten meesterlijk. 

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="c8f6c6dc-e447-41a2-840a-2b246eaa6163"></drupal-entity>

Het had subtieler gekund

Van buiten is de XC60 een geslaagd ontwerp, maar hij kan niet op tegen de eenvoudige klasse van grote broer XC90. Aan de ene kant is dat begrijpelijk, omdat een curve uitgestrekt over een grotere lengte nou eenmaal rustiger oogt. Aan de andere kant lijken de ontwerpers met het front van deze auto ook een andere uitstraling te hebben gezocht. Scherpere lijnen, overbodige rasters, luchtinlaten en uitstulpingen ontdoen de XC60 van die ingetogenheid die de XC90 wel heeft.

Vergis je niet: ten opzichte van, pak hem beet, een BMW X5 is de Zweed een toonbeeld van minimalisme, maar het had in mijn ogen nog wat subtieler gemogen aan de voorkant. De rest van het exterieur daarentegen wordt gekenmerkt door die Zweedse eenvoud. Het is een auto waar je wel in gezien wil worden. 

Helaas nog diesel

De XC60 die wij rijden is een gewone diesel. Dat is een aflopende zaak, want Volvo heeft aangekondigd over een paar jaar alleen nog maar hybride en volledig elektrische auto's te bouwen. Maar tot die tijd wordt deze dieselauto gewoon nog geleverd. Je moet er haast niet aan denken dat Volvo deze auto met de aandrijflijn van een Tesla zou kunnen leveren, dan wordt er geen Model X meer verkocht. 

Volgende week meer over deze Volvo. Lees meer autotests in de rubriek Duurtest

Lees meer over:

Deel via