Stedentrip met de raket? Elon Musk werkt er aan

Stedentrip met de raket? Elon Musk werkt er aan

29 september 2017 om 11:01
Laatste update: 26 april 2018 om 17:10

Elon Musk wil dezelfde raketten waarmee hij mensen naar Mars wil brengen ook tussen steden laten vliegen. Je zou dan van Parijs naar New York vliegen in een half uur.

Musk werkt aan een nieuwe raket, de BFR, wat zou staan voor Big Falcon Rocket. Deze moet groter worden dan de raketten die SpaceX tot nu toe bouwde. Met deze raket wil hij vanaf 2022 beginnen met het transporteren van vracht naar Mars, waar hij wil bouwen aan een kolonie voor 1 miljoen mensen. Maar de raket, met ruimte voor tussen de 80 en 200 mensen per trip, moet nog wel gebouwd worden.

Maar behalve zijn plannen voor reizen naar Mars en de maan, denkt Musk dus ook na over concurreren met vliegtuigmaatschappijen. Want hij denkt dat een ticket voor zijn 'aardse' raketvluchten ongeveer net zo duur is als een 'economy ticket' op een lijnvlucht. Het laten afleveren van een vrachtje door een Falcon 9-raket kost minstens 52 miljoen euro. In een animatiefilmpje is te zien hoe reizigers per boot naar een platform voor de kust van New York gaan, waar de raket wordt gelanceerd. 39 minuten later landt de BFR op een platform bij Singapore.


27 duizend km/u

Wie verder wil vliegen naar Hong Kong is 22 minuten onderweg. Van Los Angeles naar Toronto of New York 24 of 25 minuten en een vlucht New York - Parijs duurt een half uur. De BFR gaat volgens Musk een topsnelheid halen van 27.000 kilometers per uur. Ter vergelijking: de supersonische Concorde haalde 2179 kilometer per uur.

Het idee van Musk is overigens niet nieuw, vertelt Michiel van Baal van de TU Delft. "In de wapenindustrie wordt het al zo'n vijftig jaar gebruikt in intercontinentale ballistische raketten", vertelt. Deze raketten kunnen zo'n 5500 km afleggen en zijn bedoeld om kernwapens mee te droppen. Aan Musks idee zitten zowel voor- als nadelen, legt van Baal uit. "Een vliegtuig moet de hele tijd luchtweerstand overwinnen, als een raket eenmaal door de dampkring heen is, dan zweeft hij gewoon." En dat zou brandstof kunnen schelen.

Twee riskante momenten

"Een groot nadeel: als het misgaat, dan gaat het ook radicaal mis", vertelt Van Baal. Er zijn twee momenten heel riskant in de ruimtevaart: de lancering en het moment dat de raket weer terugkeert in de dampkring. Bij de lancering is de kans op een ontploffing het grootst. En bij de terugkeer in de dampkring ontstaat zo veel wrijving, dat de raket heel heet wordt.

Die terugkeer in de atmosfeer zal ook voor passagiers geen pretje zijn, voorspelt Van Baal. "Zij krijgen dan heel veel g-krachten op hun donder, dat is zelfs voor astronauten zoals André Kuipers een spannend moment."

Lees meer over:

Deel via