Duurtest Volkswagen e-Golf: smooth operator
Rutger test de komende weken de Volkswagen e-Golf. Een verdacht goede elektrische auto. Met twee nadelen.
De Volkswagen e-Golf wordt door het Duitse concern niet erg actief gepromoot. In het kip-eiverhaal van de overgang naar elektrisch rijden, is het niet de autobouwer die de vraag wil creëren. Rond de GTE (een hybride) werd een flinke campagne opgetuigd in Nederland. De e-Golf moet je zelf maar opzoeken op de website. Begrijpelijk, als het de bedoeling is om zoveel mogelijk auto's te verkopen. Onbegrijpelijk, als je zo'n goede elektrische auto in de aanbieding hebt.
Zeitgeist
Rond het jaar 2000 was de Volkswagen Golf een bijzondere auto. Een soort klassenloze wagen die de rare reclameslogan 'das Auto' helemaal waarmaakte. Hij was fraai om te zien, zonder om aandacht te vragen. Hij was prettig in gebruik, zonder te overdrijven met allerlei 'handige' vakjes op onmogelijke plekken. Maar boven alles: reed je een Golf, dan was dat een soort status-neutrale keuze. Inmiddels is in Nederland de Volkswagen Golf ingehaald door de premiummerken. Een BMW 3-serie rijden is niet meer zo bijzonder als het was en per saldo is een Golf een tikje braaf geworden.
Maar deze Volkswagen e-Golf heeft weer die fantastische mix van understated en past precies in de zeitgeist. Elke automaker verkoopt zijn waar tegenwoordig met de snufjes die er op zitten en de e-Golf die wij rijden stelt niet teleur. Radar cruise control, lane keeping aid, virtual cockpit (een scherm in plaats van klokken), een enorm touchscreen met Apple Carplay, knipperlichten die niet aan en uit gaan, maar van links naar rechts of andersom vegen. De Golf voelt zo enorm van deze tijd.
Een serene plek
Vergeleken met de Ampera E doet hij visueel minder hard z'n best, wat een cleanere, mooiere auto oplevert. Hij heeft een verfijnd interieur dat net genoeg aandacht voor details kent om meer mooi dan saai te zijn. Maar boven alles is het een auto waar alles bij elkaar lijkt te kloppen. Ik kan me niet herinneren dat ik in een auto heb gezeten die een meer serene plek is dan deze e-Golf. Hij is heel stil van binnen en zacht geveerd. Het is doodzonde dat Volkswagen deze auto niet actiever promoot.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="4ee9fdad-2888-4c2f-bb62-2c40938b414c"></drupal-entity>
Twee grote nadelen
Maar er zijn ook twee serieuze minpunten. De e-Golf is duur en het bereik kan niet op tegen de Zoe of Ampera E. De e-Golf heeft een 32 kWu-accu, de Ampera E biedt 60 kWu. Terwijl de prijs van de e-Golf aardig in de buurt komt. De vanafprijs is 39.000 euro, de Opel kost slechts 2000 euro meer voor bijna het dubbele bereik.
Diskwalificeert dat de e-Golf meteen als serieuze optie? Nee, want veruit de meeste gebruikers zouden met de 200 kilometer typisch gebruik, probleemloos overweg kunnen. Met de snelladers van Fastned zijn ook langere reizen in Nederland goed te doen. Wie elektrisch wil gaan rijden, zou deze auto zeker moeten overwegen.
Waarom jij binnen een paar jaar ook een elektrische auto koopt
Bekijk onze video over de Opel Ampera-E:
Volg het Bright YouTube-kanaal