Elektrische helikopter als vliegende taxi in 2018

Elektrische helikopter als vliegende taxi in 2018

7 april 2017 om 06:53
Laatste update: 26 april 2018 om 22:20

Deze elektrische helikopter met 18 propellers gaat volgend jaar passagiers vervoeren in Duitsland.

De E-Volo 2X is een nieuwe elektrische helikopter die het Duitse bedrijf AERO wil inzetten als vliegende taxi. Na jaren ontwikkeling is het productiemodel deze week gepresenteerde op een luchtvaartbeurs in Duitsland. De E-Volo 2X zal in eerste instantie nog bemand de lucht in gaan, maar het doel is om ook autonoom vliegen mogelijk te maken.

Er is maar plek voor twee passagiers. AERO werkt wel aan een vierpersoons versie. De helikopter werkt erg stil en de bediening zou zeer eenvoudig zijn met behulp van onder meer een touchscreen. Met een speciale vergunning kunnen de E-Volo 2X-heli’s in 2018 vluchten als 'vliegende taxi’s’ maken in Duitsland, stelt het bedrijf. Uiteindelijk moeten ook op afstand bestuurde of volledig autonome taxi-vluchten mogelijk worden.

De E-volo 2X kan nog niet lang in de lucht blijven. De maximale vluchttijd is 27 minuten op een cruise-snelheid van 50 km/u. De maximale snelheid is overigens 100 km/u. Het systeem met negen lithium-ion accu's is zo ontworpen dat de accu’s binnen minuten zijn te verwisselen.

Dubai en Airbus

Er komen steeds meer initiatieven voor autonoom vervoer door de lucht. In Dubai moeten deze zomer ook al vliegende taxi's zijn te pakken, waarbij de passagier autonoom door de stad wordt gevlogen. Ook Airbus wil later dit jaar een prototype van een zelfstandig vliegende auto testen.

Het Chinese Ehang heeft al een 'passagiersdrone', de EHang 184, die testvluchten mag maken in de VS. Hij biedt plaats aan één persoon tot 100 kilo en een klein stuk bagage. De batterij houdt het 30 minuten uit en daarmee komt het voertuig zo’n 40 tot 50 kilometer verder. De passagier kan de drone zelf oproepen en kiezen naar welke van de beschikbare landingsplaatsen bij wil, maar een commandocentrum kijkt wel mee of alles goed gaat.

Lees meer over:

Deel via