Webshops houden gratis terugsturen erin om angst voor verlies
Webwinkels vinden het moeilijk om kosten te rekenen voor retouren, uit angst dat klanten wegblijven. Met de feestdagen voor de deur stijgt ook het aantal pakketjes in de post. Dat geldt niet alleen voor de route naar de klant, maar ook voor de route terug naar de fabrikant. Dat wordt in stand gehouden door de webshops zelf.
Wehkamp heeft het eerder dit jaar wel ingevoerd: kosten per artikel voor het retourneren. Op die manier hoopt het mensen ervan te weerhouden om bijvoorbeeld meerdere maten te bestellen. Echter, Wehkamp is hierin niet helemaal een trendsetter gebleken: een derde van de webshops vraagt er geld voor, maar het gros niet. Ze zijn bang dat ze hierdoor veel inkomsten zullen mislopen omdat mensen daardoor mogelijk minder snel een bestelling plaatsen.
Betaald retourneren
Kleding, schoenen en persoonlijke verzorgingsartikelen zijn de meest voorkomende items in retourzendingen. De Autoriteit Consument en Markt zegt dat consumenten de afgelopen twee jaar gemiddeld 12,3 procent van de pakketjes retourneerden, terwijl dat in 2021 nog 11,4 procent was. Dat is een opvallende stijging omdat er in 2021 nagenoeg geen kosten werden gerekend voor retourneren. Bij Wehkamp wordt wel een daling gezien in het aantal retouren: 14 procent.
Er zijn wel andere manieren waarop webwinkels het aantal retouren proberen terug te dringen, zoals virtuele pashokjes en AI, maar klanten moeten daar nog even aan wennen, waardoor het nog niet zoveel wordt gebruikt, stelt Daniel Verheij van Twinkle100 aan de NOS. Hij zegt dat het voor webwinkels moeilijk is om het in te voeren, want als de concurrent dit niet doet, dan zullen klanten eerder voor die webwinkel kiezen.
Gratis terugsturen
Er zijn nog steeds veel grote bedrijven die kosteloos retourneren aanbieden. Zalando, Bol en MediaMarkt bijvoorbeeld. Webshops die ook fysieke winkels hebben, vragen vaak geld voor opsturen, maar in de winkel retourneren is gratis. VolgensTom Sans van Sans Online, dat 3,95 euro vraagt voor retouren, is het niet meer van deze tijd dat webwinkels met grote letters verkondigen dat terugsturen gratis is. Echter, sommige webwinkels zien het als service, zoals Zalando. Het lijkt er dan ook niet op dat deze shops snel van gedachten gaan wisselen, waardoor het mede aan de klant is om hierin bewustere keuzes te maken.
Lees meer over winkelen.