Zo gaat Facebook de strijd aan met nepnieuws
Facebook-baas Mark Zuckerberg heeft uitgelegd wat Facebook wil doen tegen het verspreiden van nepnieuws.
Eerder deze week werd bekend dat Facebook en Google hun advertentieregels aanpassen om valse berichtgeving in de kiem te smoren. Daarmee zwichtten zij voor de kritiek die ze kregen tijdens de verkiezingscampagnes. De techbedrijven zouden niets gedaan hebben tegen het verspreiden van nepnieuws, waardoor kiezers zouden zijn beïnvloed. Iets wat Zuckerberg overigens in alle toonaarden ontkent.
Facebook pakt nu door. Het bedrijf heeft daarvoor contact gezocht met factcheckers, schrijft Zuckerberg. Deze derde partijen moeten Facebook helpen met het bestrijden van nepberichten. "We hebben ze benaderd en zijn van plan om veel van ze te leren." Ook journalisten en andere mediapartijen mogen hun input leveren.
Opvallend zijn zeker ook de nieuwe waarschuwingen. Facebook wil gebruikers een waarschuwing tonen wanneer zij een verhaal lezen dat door veel andere gebruikers of derde partijen als onzin is bestempeld. Die nieuwsberichten krijgen dan het label 'onjuist' opgeplakt.
Makkelijker melden
Sowieso moet het veel gemakkelijker worden om nepnieuws aan te geven, schrijft Zuckerberg. "Dat helpt ons om verkeerde informatie sneller te onderscheppen." Een andere maatregel is de lat verhogen van de kwaliteit van gerelateerde artikelen die gebruikers zien in hun nieuwsoverzicht.
Toch is het voorlopig afwachten welke maatregelen het daadwerkelijk gaan halen. Zuckerberg: "Sommige ideeën zullen werken, andere niet. Maar je moet weten dat we dit altijd serieus hebben genomen. We begrijpen hoe belangrijk dit probleem is voor onze community en we zijn vastbesloten om het goed doen."