Maatregelen Google en Facebook tegen nepnieuwssites

Maatregelen Google en Facebook tegen nepnieuwssites

15 november 2016 om 10:18
Laatste update: 27 april 2018 om 01:57

Google en Facebook willen de verspreiding van nepnieuws tegengaan door hun advertenties van zulke sites te schrappen.

Beide bedrijven hebben de maatregelen aangekondigd, meldt Reuters. Google en Facebook zijn belangrijke online advertentiebedrijven, en daarmee een onmisbare inkomstenbron voor zowel sites die echt als nepnieuws verspreiden. Door advertenties van sites met nepnieuws te schrappen, willen Google en Facebook de verspreiding van valse informatie tegengaan.

Sinds de Amerikaans presidentsverkiezingen vorige week is er veel kritiek op het beleid van vooral Facebook. Volgens critici laat Facebook de verspreiding van nepnieuws de vrije loop. Gecombineerd met een per gebruiker gepersonaliseerde nieuwsoverzicht heeft Facebook daarmee volgens sommige critici invloed gehad op de uitkomst van die verkiezingen. Google zegt advertenties te beperken op sites die informatie onjuist weergeven of achterhouden voor de gebruiker, en Facebook gaat een soortgelijk beleid voeren.

Nog wel in zoekresultaten

De stappen lijken vooralsnog geen invloed te hebben op de manier waarop beide sites berichten aan hun gebruikers laten zien. Zo heeft Google nog niet aangekondigd nepnieuwssites uit zijn zoekresultaten te weren, en is Facebook ook voorzichtig met het aanpassen van zijn nieuwsaanbod. Hoewel Facebook-CEO Mark Zuckerberg meermaals heeft gezegd dat zijn site geen invloed had op de Amerikaanse verkiezingen, kijkt de site wel naar manieren waarop berichten makkelijker als onwaar kunnen markeren.

Hoewel Facebook volgens Gizmodo een automatisch filter voor nepnieuws heeft, wordt dat bewust niet ingezet. Facebook zou zich juist zo min mogelijk willen bemoeien met wat voor soort artikelen zijn gebruikers delen.

Lees meer over:

Deel via