Duurtest Subaru Outback deel 3: perceived quality

Duurtest Subaru Outback deel 3: perceived quality
13 november 2016 om 10:03
Laatste update: 27 april 2018 om 01:57

Subaru bouwt al jaren auto's die betrouwbaarheidsprijzen winnen. Toch is het merk niet heel populair. Hoe kan dat?

Een paar weken terug vroeg mijn zwager of ik hem wilde adviseren bij de aankoop van een auto. Tegen beter weten in begon ik daar aan. Al heel snel liep ik tegen het onafwendbare fenomeen aan dat in elk vergelijkbaar traject opdoemt: merkgerelateerde cognitieve dissonantie. 

R: "Wat zoek je voor auto? Wat vind je belangrijke eigenschappen?"
Z: "Als hij maar betrouwbaar is."
R: "En verder..."
Z: "Moet er wel een beetje leuk uitzien. En op diesel rijden. En bluetooth en cruise control en climate control hebben."

In deze fase van het gesprek zou een computer betrouwbaarheid als prioriteit nummer één noteren. Vervolgens kon deze computer op diverse websites per model, bouwjaar en motortype de betrouwbaarheidscijfers bij elkaar puzzelen, et voila, we hebben een shortlist. Ik weet inmiddels wel beter en vraag voorzichtig of een Toyota een optie is. "Nee." Dan opeens blijkt vrouwlief ook mee te doen in de keuze van de auto en zeer overtuigd te zijn van zowel de kwaliteit als de uitstraling van de Volkswagen Golf. 

Mocht u zich ooit in deze positie bevinden, zeg dan: "Koop een Golf" en beëindig het gesprek. Mensen die een bepaald type auto lang gereden hebben, zijn altijd overtuigd van de betrouwbaarheid van hun auto. Zelfs als ze dat moeilijk kenbaar kunnen maken, omdat de motor te veel herrie maakt en de ramen niet helemaal meer dicht willen. Dat maakt het heel moeilijk voor Subaru om veel auto's te verkopen in Nederland. Want heel betrouwbare auto's maken is niet genoeg. Mensen moeten dat ook nog geloven. 

Pittig geprijsd

Maar laten we de schuld niet helemaal bij de onnozele klant neerleggen: de Outback die wij rijden kost tegen de 50.000 euro. Yes. Dat is een boel geld voor een auto zonder erg veel badge-appeal. Subaru maakt bovendien geen kleine SUV (waar erg veel van verkocht worden tegenwoordig). Van de modellen die ze bouwen worden er maar een paar in Nederland verkocht. Subaru heeft ook nog eens weinig dealers in Nederland.  Overkom dat maar eens.

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="1ec713d9-f2fd-49ce-bdb9-d1f431720e10"></drupal-entity>

Niet stuk te krijgen

Maar dat maakt de Outback natuurlijk geen slechte auto (wel een pittig geprijsde). Het is wat vroeg om te zeggen, maar mijn oude Subaru's waren niet stuk te krijgen en ik vermoed dat deze Outback ook panelen met 6 schroefjes vast heeft zitten, waar andere merken 4 genoeg vinden. Dat de gelukkige eigenaar van een nieuwe auto nog geen lampje hoeft te vervangen in de eerste 5 jaar dat hij de auto rijdt. Want waar de meeste merken in de jaren '90 helemaal los gingen op "perceived quality", hebben de Japanners maar amper stappen gemaakt in luxe materialen. Het hoeft niet sterk over te komen, het moet sterk zijn. Zelfs als dat ten koste gaat van de uitstraling van het onderdeel. 

Daarom blijf ik Subaru ook het beste gunnen. Een auto gebouwd om de apocalyps te overleven, met nerdy details, fijne wegligging en als enige serieuze minpunt de prijs. 

Eerder in de Subaru Outback-duurtest:

Deel 2: noodstop

​Deel 1: de luxe van abnormaal

Lees hier meer Duurtest-artikelen

Lees meer over:

Deel via