Commentaar: de semi-zelfrijdende auto is vragen om ongelukken

Commentaar: de semi-zelfrijdende auto is vragen om ongelukken

20 mei 2016 om 07:22
Laatste update: 27 april 2018 om 06:36

Twee Tesla-bestuurders zeggen dat de auto-pilot van de auto een ongeluk heeft veroorzaakt. Tesla ontkent in beide gevallen. Maar het is een teken aan de wand.

Deze week stelde een Amerikaanse Tesla-eigenaar dat zijn Model S zo maar had besloten om tegen een geparkeerde trailer op te botsen. Tesla beweerde dat de oorzaak bij de bestuurder lag: hij verrichtte een verkeerde handeling. Een paar dagen later was er weer een 'Teslamobilist' die beweerde dat haar ongeluk de schuld was van de auto. Ze klapte achterop een auto met ruim 60 km/u. De adaptive cruise control die automatisch moet remmen als de auto te dicht op voorgangers nadert, zou niet goed hebben gefunctioneerd.  

Maar Tesla zegt na het uitlezen van de data in de auto dat de vrouw op het rempedaal had getrapt, waardoor de autopilot en de adaptive cruise control onmiddellijk uitgeschakeld werden, en de auto op normale bediening overging. Dat is standaard bij alle auto's met adaptive cruise control. Tegelijkertijd werd bij het intrappen van het rempedaal ook het noodremsysteem uitgeschakeld. Volgens Tesla moeten bestuurders altijd blijven opletten, zelfs al staat de autopilot aan. Kortom: de autopilot maakt de Tesla-modellen niet tot zelfrijdende auto's en de bestuurder blijft verantwoordelijk.

Tusenvorm is vragen om ongelukken

De twee voorvallen zijn een teken aan de wand. Er wordt veelal beweerd dat zelfrijdende auto's in de toekomst het verkeer aanzienlijk veiliger zullen maken. In theorie zou dat waar kunnen zijn. Verkeersongevallen zijn meestal het gevolg van menselijk falen. Een zelfrijdende auto zou dat risico kunnen elimineren, mits de zelfrijdende auto volledig zelfrijdend is en geen enkele input vereist van de passagiers. 

Vrijwel alle auto-fabrikanten werken echter aan een tussenvorm van zelfrijdende auto's, waarbij de bestuurder bijvoorbeeld op de snelweg zijn handen van het stuur kan halen, maar vervolgens bij het verlaten van de snelweg de besturing weer moet overnemen. Dat is vragen om ongelukken. Of je rijdt en bestuurt een auto met aandacht, of je gaat een beetje appen op je smartphone. Niet sturen en toch aandachtig opletten in het verkeer? Dat is het uiterste vragen van een mens. 

Google wil auto's zonder stuur

Google is een van de weinige partijen die dit erkent. Eerder zei Chris Urmson, hoofd van het zelfrijdende project bij Google, dat het bedrijf niet gelooft in zelfrijdende auto's waarbij de mens steeds weer naar het stuur of de pedalen moet. Google's doel is te komen tot auto's zónder een stuur en pedalen. Volgens Urmson zijn semi-zelfrijdende auto's waarbij de bestuurder soms wel en soms niet moet sturen en opletten potentieel gevaarlijk. 

En daar zou hij weleens gelijk in kunnen hebben. De twee recente Tesla-ongelukken zijn een aanwijzing dat semi-zelfrijdende auto's op zijn minst in de beginfase regelmatig tot allerlei bestuurdersfouten kunnen leiden. Omdat de bestuurder teveel autonomie verlangt van een auto die dat nog niet aankan.  

Meer artikelen in de rubriek Commentaar

Lees meer over:

Deel via