Duurtest Fiat Panda, slot: we zijn best verwend
Na twee weken met de Panda uit '88 en toen twee weken met de nieuwe Panda is het duidelijk dat we met z'n allen belachelijk verwend zijn.
Een dikke 10 jaar geleden reed ik met een oude Mini in 1 dag vanuit Venetië terug naar Groningen. Destijds verklaarde niemand me voor gek. Maar als ik dat verhaal nu terug vertel, slaan mensen stijl achterover. Ik ben zelf ook nogal veranderd merk ik, want ik zag op tegen een enkele reis Groningen - Amsterdam in de Panda uit '88. De terugrit in de nieuwste Panda was dan ook een verademing. De stilte, het comfort, de climate control. Wat ben ik een verwend nest geworden.
In de afgelopen jaren zijn steeds meer opties op auto's standaard geworden. Toen mijn vader in de jaren '80 een Kadett kocht, betaalde hij nog bij voor mistlampen, een rechterspiegel, spiegels in de kleur van de auto en een 5-versnellingsbak. In 2016 zou je in de meeste uitvoeringen alleen voor de mistlampen bij moeten betalen. Elektrische ramen, centrale vergrendeling, Follow me home-verlichting, Isofix, airbags, het is allemaal standaard, zelfs op de allergoedkoopste uitvoering van de Panda. Betaal een beetje bij en je krijgt ook nog airco in je auto van 11.000 euro.
Je kunt je afvragen hoeveel meer je nodig hebt dan deze Panda. Je kunt er met vier mensen comfortabel in zitten, de weekboodschappen passen er (gestapeld) in. Een enkeltje Amsterdam is geen straf. Sterker nog, een enkeltje Venetië - Groningen zal een stuk comfortabeler zijn dan 10 jaar geleden.
De eerste delen van deze Fiat Panda-test en meer auto-tests vind je in ons Duurtest-archief.