Meer geld naar mobiele reclame dan naar radio
Ondanks de opmars van adblockers werd er vorig jaar meer aan online reclame uitgegeven dan ooit.
In de Verenigde Staten steeg de online reclameomzet met 20 procent tot 59,6 miljard dollar, blijkt uit cijfers van de brancheorganisatie IAB. De markt voor mobiele advertenties groeide zelfs met 66 procent in vergelijking met 2014.
Inmiddels is mobiele reclame, een markt die zeven jaar geleden nog niet bestond, in de VS goed voor een omzet van 20,7 miljard dollar. Ter vergelijking: Amerikaanse kranten harkten vorig jaar zo’n 15 miljard dollar binnen met het verkopen van advertentieruimte, radio was goed voor 17,4 miljard dollar.
Het leeuwendeel van al de online advertentiegelden – 64 procent – komt terecht bij Google en Facebook, heeft analist Brian Wieser van Pivotal Research becijferd. Google was vorig jaar goed voor 30 miljard reclameinkomsten, Facebook voor 8 miljard dollar. Kleinere partijen verliezen marktaandeel.