Duurtest Kia Optima deel 2: de 85+ test
Moderne auto's worden getest in extreme omstandigheden. 50ºC in de woestijn. -35ºC op de poolcirkel. Rutger ging verder en deed de 85+ test. Wat denken bejaarden van onze gadgetboot?
Eerste paasdag was een ideale dag om een testrondje te doen met de Kia Optima uit onze duurtest. Maar alleen is ook maar alleen en dus nam ik mijn 7-jarige zoon mee én twee oudere bekenden uit de buurt. Mevrouw Bos die twee dagen erna 85 zou worden en meneer Rozema die inmiddels 96 is. Hoe zouden zij zich voelen in een auto die zelf afstand houdt tot de voorligger, de derrière kan verwarmen of koelen en met een camera de verkeersborden leest.
Hoge instap
Van tevoren was ik bang dat Rozema boos zou gaan twitteren over #lageinstap #fail. Veel ouderen geven de voorkeur aan een auto waarbij je niet in de stoel zakt, maar die het zitvlak wat dichter bij de wolken heeft. SUV's en MPV's hebben hun succes voor een groot gedeelte te danken aan babyboomers die een heupoperatie aan voelen komen. De Opel Meriva zou niet bestaan als mensen na hun 50e het rijbewijs in moesten leveren. Gelukkig blijkt Rozema helemaal geen twitter account te hebben #oldschool. Maar bovendien waren zowel heer als dame erg tevreden over de instap. Een brede deur is bijna net zo goed als een hoge deur. 1-0 voor de Optima.
Gadgetsgalore
Vol trots liet ik zien dat ik zonder mijn voeten te gebruiken kon autorijden. De Optima kan dankzij de adaptive cruise control afstand houden, volledig tot stilstand komen en weer optrekken met een druk op de resume-knop op het stuur. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van deze optie en gebruik ik de Bright.nl duurtest om te evangeliseren over deze optie, zodat zoveel mogelijk mensen het kiezen in hun leaseauto, die ik dan over 3 jaar tweedehands oppik. Onze senioren waren weinig onder de indruk van mijn voetloos autorijden. Waarschijnlijk omdat ze al wel eens een elektrische rolstoel hebben gezien die met slechts 1 pookje te besturen is.
De stoelverwarming voor en achter viel wel bijzonder in de smaak. Je kunt je zelfs afvragen waarom stoelverwarming alleen in auto's beschikbaar is. Veel ouderen hebben de verwarming op 26ºC staan in huis. Met stoelverwarming kon die gewoon weer naar 20,5ºC met alleen een lekker warm plekje in de fauteuil voor de tv.
Inmiddels was ik dermate gedesillusioneerd dat ik ze niet meer durfde te wijzen op die camera die verkeersborden kon lezen. Waarschijnlijk zouden ze zeggen: kun je ze zelf niet lezen dan?
Uitzicht
Wat het meeste indruk maakte op mijn passagiers was het uitzicht. Nu woon ik uitzonderlijk mooi op het Hogeland in Groningen en is een ritje langs het Lauwersmeer een feest voor ieder oog, mijn passagiers hadden het in jaren al niet meer gezien. En de Optima gaf ze de gelegenheid om met een verwarmde bips rond te kijken in bijna 360º. Het dak van onze Kia is namelijk ook van glas en het licht stroomde dan ook binnen op deze winderige maandagmiddag.
Bottomline
Het deed me beseffen wat een goede auto eigenlijk is. Een mogelijkheid om je vrij te voelen. Om te kunnen gaan waar je wilt. Een auto als de Optima voldoet daar absoluut aan. Als 80+er kun je nog fatsoenlijk in stappen en goed zitten op een lange afstand. Het is geen cocon waarin je je opsluit, maar een auto die met het vele glas open is naar de buitenwereld. En de relatief zuinige dieselmotor geeft je een bereik van zo'n 1200 kilometer. Ik ben geen vrienden met onze twee senioren op Snapchat of Facebook, dus ik weet niet of ze stiekem de Kia gebashed hebben. Maar het ritje werd erg gewaardeerd.
Meer auto-tests vind je in het Duurtest-archief