Duurtest Nissan Leaf 30kWh: richting 200 km bereik
Vijf jaar geleden begonnen we deze serie duurtests met de Nissan Leaf. Nu rijden we een nieuwe versie met een grotere accu en dus meer bereik.
De Nissan Leaf kickstartte in 2011 de komst van een nieuwe generatie elektrische auto's. Met een 24 kWH-accupakket was de actieradius bij het winterweer waarin wij testten in het ergste geval slechts 80 kilometer. Bij mooie zomerdagen liep dat op tot 120 km, en bij lagere snelheden kon je de 160 km uit het boekje ermee halen.
Vorig jaar werd een nieuwe versie van de Leaf geïntroduceerd. Visueel is er weinig veranderd, maar het accupakket heeft nu een capaciteit van 30kWh, zonder in omvang te groeien. Alleen het gewicht is met een bescheiden 21 kilo toegenomen. Door veranderingen in de accucellen zelf en de setup daarvan is het gelukt het bereik flink te vergroten. Opvallend genoeg kost laden geen extra tijd.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="46d11ee2-d8b2-4e68-9f86-cf06e5a6abf3"></drupal-entity>
Waar onze eerste Leaf meestal 120 kilometer aangaf als actieradius (gebaseerd op recent rijgedrag). Deze nieuwe variant geeft 188 kilometer aan op het klokje als hij opgeladen is. Na een rit van 60 kilometer met temperaturen van vlak boven het vriespunt had ik nog 121 over. Het lijkt er dus ook op dat het nieuwe accupakket ook nog eens minder kougevoelig is.
Waar het elektrische busje Evalia van Nissan onlangs soms nog het gevoel van pionieren gaf, is de Leaf een veel volwassener propositie. Dat heeft gedeeltelijk ook te maken met het nieuwe infotainmentsysteem. In de Evalia zagen we nog hetzelfde systeem als vier jaar geleden in de Leaf. Maar deze nieuwe auto heeft NissanConnectEV. Een aanzienlijk volwassener en beter uitziend systeem. Op de kaart kun je nu niet alleen alle oplaadpunten eenvoudig vinden, er wordt ook live gecheckt of deze nog beschikbaar zijn of niet.
Voor een kleine 30.000 euro rijd je deze volwassener Leaf. De accu huur je voor 79 euro per maand. De eerste 4 jaar betaal je niet voor onderhoud. Snelladen bij Fastned is ook gratis in deze periode. Een laadpunt thuis kost je niets extra en in de bonus heb je ook nog 3 weken per jaar een vakantie-auto van Hertz.