'Fitbit verkocht de meeste wearables in 2015'
Fitbit verkocht 21 miljoen fitnessbandjes, op gepaste afstand waren ook wearables van Xiaomi en Apple populair.
Gezondheidstrackers en smartwatches kregen een flinke boost in het laatste kwartaal van 2015. Er werden in die periode 27,4 miljoen exemplaren verscheept. Over het hele jaar ging het om 78,1 miljoen exemplaren. Een groei van ruim 171 procent ten opzichte van 2014. Dat schrijft de marktanalist IDC.
Met name Fitbit deed het vorig jaar goed. Het bedrijf verkocht 21 miljoen wearables, waarmee het 26,9 procent van de markt in handen had. Het Chinese bedrijf Xiaomi volgt met 12 miljoen exemplaren en Apple staat op de derde plek met 11,6 miljoen stuks. Daarmee heeft het bedrijf van Tim Cook een marktaandeel van bijna 15 procent.
In het laatste kwartaal werd de Apple Watch 4,1 miljoen keer verscheept. Dat is meer dan in andere kwartalen, waarschijnlijk dankzij de feestdagen, al had Apple liever een grotere stijging gezien. Vergeleken met een kwartaal eerder zou het om een groei van slechts 0,2 miljoen gaan. Toch deed de Apple Watch het beter dan Android-smartwatches. De aantallen van IDC zijn een indicatie, Apple biedt zelf bijvoorbeeld geen informatie over het aantal verkochte Apple Watches.