©Unsplash

Apple App Store-apps zijn niet altijd kindvriendelijk

Goedgekeurd voor kinderen, maar App Store-apps zijn niet altijd kindvriendelijk

Vandaag om 15:52
Laatste update: om 19:17

De App Store hoort een veilige plek te zijn voor kinderen, maar twee organisaties trekken een pijnlijke conclusie. Hoewel bepaalde applicaties volgens Apple geschikt zijn voor kinderen, blijkt dat in de praktijk niet altijd het geval.

Activistische kinderbeschermingsorganisaties Heat Initiative en ParentsTogether Action hebben de handen ineen geslagen met onderzoekers om de veiligheid in de App Store te controleren. De partijen keken naar welke apps in de downloadwinkel zijn goedgekeurd voor kinderen vanaf vier jaar, en welke ook daadwerkelijk kindvriendelijk zijn.

In slechts 24 uur tijd werden 800 applicaties gecontroleerd. Ruim 200 van die apps werden bestempeld als ongeschikt voor kinderen van vier, negen of twaalf jaar oud. De apps in kwestie zijn bij elkaar opgeteld goed voor meer dan 550 miljoen downloads.

'Ongeschikte apps voor kinderen'

In Rotten Ratings: 24 Hours in Apple’s App Store, zoals het onderzoeksrapport heet, worden een aantal voorbeelden gegeven van goedgekeurde apps die absoluut niet kindvriendelijk zijn. Van chat-apps waarmee kinderen in contact komen met vreemden tot applicaties die gericht zijn op gewichtsverlies of waarin gebruikers beoordeeld worden op hun uiterlijk.

In het rapport wordt zelfs een voorbeeld gegeven van een spel, waarbij gebruikers opdrachten krijgen. Die opdrachten gaan van ‘met zo min mogelijk kleren over straat rennen’ tot ‘doe alsof je bij een sexy fotoshoot aanwezig bent’.

Een kwalijke zaak die, volgens Heat Initiative en ParentsTogether Action, de App Store een distributeur voor risicovolle en ongeschikte apps voor kinderen maakt.

'Apple komt eigen beloften niet na in App Store'

Zoals in het rapport omschreven wordt belooft Apple met de App Store een veilige en betrouwbare plek voor het ontdekken en downloaden van apps. Daarbij geeft het ook ouders het idee dat het gemakkelijk gemaakt wordt om kinderen in contact te laten komen met content die voor hun leeftijd geschikt is.

Volgens het onderzoek komt Apple daarmee zijn eigen beloften niet na en zijn de controles van het bedrijf niet altijd betrouwbaar. Sterker nog, volgens de organisaties legt het bedrijf alle verantwoordelijkheid bij de ontwikkelaars, terwijl het zelf actie zou moeten ondernemen.

Bright heeft de resultaten uit het onderzoek niet zelf kunnen controleren. Het hele rapport is hier te vinden.