Commentaar: Is Dieselgate nu al voorbij?

Commentaar: Is Dieselgate nu al voorbij?
18 februari 2016 om 14:05
Laatste update: 27 april 2018 om 08:39

Nixon trad af, z'n opvolger gaf hem een pardon en Watergate was geschiedenis. Hoe zit dat eigenlijk met Volkswagen en Dieselgate?

Miljoenen auto's zijn voorzien van een stukje software dat er voor zorgt dat in testsituaties de auto zich keurig aan de uitstootnormen houdt en op de weg viezigheid de lucht in spuit met een hoeveelheid ver boven die norm. Volkswagen ontkende tot er niets meer te ontkennen viel, toen vonden ze het ineens vreselijk dat ze ons vertrouwen geschonden hadden.

Wij, het publiek, waren geschokt. Dat soort vieze spelletjes werden er dus gespeeld. Achter onze rug om. Er werden wat mensen op non-actief gesteld. De baas moest met vervroegd pensioen en er zou wat veranderen. Op de autobeurzen werd weer kwistig met groene technologie gepronkt en Volkswagen beloofde een soort van beterschap.

Maar de eerste reacties waren het meest betekenisvol: er zou 7 miljard euro opzij gezet worden om dit debacle te betalen. De schade voor de aandeelhouders moest eerst beperkt. Nooit hoorden we over de tonnen extra CO2 en fijnstof die nog steeds ronddwarrelen achter de auto's van het concern. Gaan ze die ook nog uit de lucht halen? Een advertentie met de belofte "het vertrouwen terug te winnen", was nog steeds meer een poging tot marktbehoud, dan een gemeende Mea Culpa. 

5 maanden later...

Vandaag is het precies 5 maanden na de aankondiging. Ik las een artikel in het toonaangevende autotijdschrift Car waarin een sportieve Golf de lof werd toegezongen. 'We konden Volkswagen toch niet blijven nadragen wat ze verkeerd hadden gedaan, als ze ook zulke leuke sportieve auto's maken', was de toon van het artikel.

Ik reed vorige maand een e-Golf. De auto waar nog geen tiende van het reclamebudget van de veel vervuilender GTE aan gespendeerd werd. Ondanks dat hij vele malen schoner is. Maar ook wij hadden weer lijstjes af te vinken, kinderen naar zwemles te brengen, iOS-updates te draaien, nieuwe Bright TV-afleveringen te kijken, etc. Het zij je vergeven als je inmiddels al niet meer aan Dieselgate denkt als je een Volkswagen voorbij ziet komen. Maar loopt daarmee Dieselgate met een sisser af?

Volkswagen durft het sentiment alweer te bespelen. 

Watergate was afgelopen toen Nixon aftrad. Of eigenlijk toen zijn opvolger Ford zei: "We worden er niet beter van als Nixon vervolgd wordt." De macht beschermde de zijnen. In het geval van Volkswagen is er vanaf het begin sprake van geweest dat veel meer merken zich schuldig maken aan sjoemelsoftware. Niets daarvan kwam boven water tot nog toe. Volkswagen heeft een enorme klap op de beurs gehad en zal nog vele jaren financieel moeten boeten.

Maar de Europese Unie heeft automakers de ruimte gegeven om de komende jaren auto's die nog ver boven de norm uitstoten te verkopen.
Dieselgate is pas echt over als de consument in zijn keuzes een moreel standpunt inneemt. Als het uitkiezen van een leaseauto gaat over meer dan gadgets en luxe per euro bijtelling.

Lees meer artikelen in de rubriek Commentaar. En check ook Rutgers auto-duurtests.

Lees meer over:

Deel via