Duurtest Mazda MX-5, conclusie: 'Jinba ittai'
Vier weken met de MX-5 en ik ben klaar voor een huwelijksaanzoek. Maar de open Japanner gaat me verlaten. Een conclusie.
Vandaag gaat het over het afscheid van de Mazda MX-5 als onze duurtester. Vier weken mocht ik het Groningse platteland doorsnijden met deze knappe rode cabriolet. Twee keer had ik de kap open, altijd had ik de stoelverwarming aan. Maar zelfs in deze gure weken bloeide er iets moois op tussen ons.
Als het om reclameboodschappen gaat, waan ik me tussen de meest sceptische types ter wereld. Ik hoop ooit nog eens met Bas van Putten een leuke site te beginnen waarop we de brochures van auto's fileren. Maar dat is een droom voor een andere dag. Mazda communiceert in de foldertjes ook een filosofie over de MX5:
Voor wiens Japans wat weggezakt is sinds de eliteschool waar je door je ouders naar toe werd gebracht; daar staat Jinba ittai. Mens en paard als één. Wellicht komen er mythologische beelden in je op, of hele vunzige. De term komt uit het Yabusame; boogschieten te paard. Daarbij moet de rijder goed aanvoelen wat zijn paard aan het doen is om die beweging mee te nemen in zijn schotpoging. Je raadt het al: dezelfde symbiotische relatie moet de rijder van de MX5 ook hebben met zijn cabriolet.
Stel je voor dat het paard een cabriolet is en die pijl en boog een... eh... smartphone... Nee, laat maar.
Nu ben ik na vier weken nog niet zo ver dat ik driftend over een rotonde een pijl in het ANWB bord zou kunnen schieten, maar dat ligt meer aan mijn kwaliteiten, dan de tekortkomingen van de Mazda. Bij mijn lovende relaas hoort overigens wel een bijsluiter. Als je langer bent dan 1 meter 84 zul je of altijd met de kap open moeten rijden, of naar een grotere auto om moeten zien. Mijn vlotte kapseltje raakte de kap bijna permanent, dus anger moet je niet zijn. Echt niet. Zet het uit je hoofd.
Pas je in de Mazda dan is de grootste traktatie de zit en het geluid. Die verschillen het meest van een reguliere auto. Je zit met je krent bijna op de bodem van de auto, met voor je gevoel twee wielen naast je voeten en twee wielen vlak achter je rug. Het geluid dat achter je uit de uitlaat komt is sportief zonder opdringerig te zijn. Een potente PFFFWWWWROOOOAAT.
Vorige week heb ik wat gekeuveld over de tekortkomingen van de MX-5, maar geen daarvan is een 'dealbreaker'. Omdat ik in het donker in- en uitstap, heb ik echter wel één ding over het hoofd gezien. Mazda: please, pretty please, with sugar on top: kan die verschrikkelijke antenne er af? Als stront op een vlaggenschip steekt daar zo'n jaren 80 antenne uit de mooie gewelfde heupen. Weg met dat ding, ik zing zelf wel als ik met de MX-5 een rondje rijd.