Volgens Nikon moet het cameraconcept drastisch op de schop
De president van Nikon zegt dat het concept van de camera totaal anders moet om de concurrentie van de smartphone- camera te overleven.
Terwijl we bij Bright gek zijn op beeld, merken we zelf dat we steeds minder aandacht schenken aan camera’s. Geen wonder want we gebruiken allemaal de steeds beter wordende camera’s in onze smartphones in combinaties met foto-apps om kiekjes te nemen en online te delen. Camerafabrikanten voelden de bui al hangen en proberen met Android-camera’s zoals de Samsung Galaxy de concurrentie aan te gaan met de smartphone. Maar dat is niet genoeg.
President Makoto Kimura van Nikon heeft in een interview met Bloomberg gezegd dat het concept van de camera grotendeels op de schop moet. “Het aantal mensen dat snapshots neemt met hun smartphone - waarvan er vorig jaar zo’n 750 miljoen verkocht werden - is geëxplodeerd en nog steeds groeiende”, zei Kimura. “Wij hebben onze ideeën gecentraliseerd rondom camera’s maar we kunnen onze benadering veranderen om producten voor die grotere markt aan te bieden.”
Tot dusverre is dat Nikon nog niet gelukt. Hoewel zij als eerste camerafabrikant een connected Android-camera uitbrachten, bleek de Coolpix S800c met trage prestaties en weinig indrukwekkende beeldkwaliteit geen succes bij de consument. Kimura liet echter weinig details los hoe Nikon de camera op zijn kop wil zetten. “Wij willen een product creëeren dat het concept van de camera verandert. Het zal een niet-camera consumentenproduct worden.” Kimura weigerde om te zeggen of het bedrijf aan een smartphone werkt. Volgens de Kimura kunnen we deze nieuwe producten over een jaar of vijf verwachten.
De uitdaging voor de camerafabrikanten is enorm. Hoe wil Nikon bijvoorbeeld een niet-camera consumentenproduct ontwikkelen dat kan concurreren met een smartphone? Het succes van de smartphone als camera is immers een combinatie van het cliché 'de beste camera is de camera die je bij je hebt' en de mogelijkheid om draadloos via allerlei apps onmiddellijk je foto’s en video’s te delen. En aangezien de smartphone ondertussen het Zwitserse zakmes is geworden van je digitale leven dat we gemiddeld iedere 3 tot 6 minuten raadplegen, kan ik mij geen beeld vormen van een nieuw concept dat geen camera is maar dat ik wel iedere dag bij me draag. Wellicht heb jij als Bright-lezer wel een idee over de camera van de toekomst? Enlighten us!