Duurtest: Volvo V60 Plugin Hybrid (slot)
De V60 Plug-in hybride is een heerlijke mix tussen new school dieselen en elektrisch rijden. De conclusie.
Op elke autoshow lijken er weer ladingen elektrische- en hybride auto's bij te komen. Maar wie een auto zoekt waarop hij serieus elektrische kilometers kan maken, blijft beperkt in de opties. Zeker als je zo veel kilometers maakt dat je een diesel zou moeten rijden. De Ampera en Mitsubishi Outlander mogen dan een aardig afstandje op de accu kunnen rijden, daarna ga je over op benzine. Voor wie veel kilometers maakt op een dag is dat op een gegeven moment te duur. Deze V60 is dan ook een unieke auto. Plugin, hybride én diesel. Vervelend genoeg zijn er ook niet genoeg te krijgen voor de vraag die er in Nederland naar is. Bestel je hem nu, dan krijg je hem volgend jaar. Tegen zeven in plaats van nul procent bijtelling. Au.
Maar naar de auto zelf kijkend, kun je niet anders dan onder de indruk zijn. Alleen aan de verhoogde laadvloer kun je merken dat de V60 niet als plugin ontwikkeld is. Verder is het een werkelijk fenomenale auto. Vijftig kilometer op de accu naar je werk, in het stopcontact en volledig elektrisch weer terug. Of even de twee motoren samen aan het werk zetten en in zes seconden naar honderd vliegen. De stoelen zitten goed, verwarmen je als een tosti en je reist in stijl, zonder anderen de ogen uit te steken. Zelfs de wat protserige koplampen worden met het komende modeljaar bijgewerkt in een facelift.
Green credits
Het grootste nadeel van het rijden met een plugin hybride is dat je steeds het volgende gesprek hebt:
Een plugin?
- Ja, je rijdt eerst 50 kilometer elektrisch, en daarna rijd je op diesel met ondersteuning van de elektromotor
Vijftig kilometer, dat is niet zoveel he?
- Hoe ver woon jij van je werk dan?
Zestien kilometer
- Dan is het meer dan genoeg toch?
Ja, maar ik zou het motorgeluid missen
- Hoeveel procent van de tijd dat je in de auto zit wil je die motor horen dan?
Alleen bij het optrekken.
- Case closed.
Niemand houdt van een betweter en dat wordt je een beetje van zo'n auto (toegegeven, ik was het daarvoor ook al). Op vrachtwagenchauffeurs na rijden weinig mensen dagelijks stukken van honderden kilometers. Een pluginhybride is dan een prima alternatief. De auto bij elke gelegenheid inpluggend lukte het mij om het woon-werkverkeer van 120 kilometer op iets meer dan twee liter diesel te doen.
Schoolreüniescore
"Ik wil in een luxe auto rondrijden, maar hoef mijn succes niet van de daken te schreeuwen." Dat is ongeveer de uitspraak die een V60 doet. Alleen een kenner ziet dat het hier om een plug-in hybrid gaat. Vanwege het kleine aantal dat er in Nederland rond rijdt, ben je voor hen dus één van de lucky few. De facelift van 2014 is nog iets beschaafder zelfs. Hopen dus dat de schoolreünie nog even wordt uitgesteld.
Sex appeal
"Is die Volvo voor de deur van jou? Goeie bak zeg." riep een 22-jarige studente mij toe. Alleen 55+ers vinden je een patser met een dure Volvo. Voor de rest van de wereld lijkt het positief bij te dragen aan je sex appeal.
Praktisch nut
Wie met de V60 denkt een ruime Zweedse stationwagon te rijden, komt bedrogen uit. Daar zul je een kleine upgrade naar een V70 voor moeten doen. Alle passagiers zitten echter vorstelijk in de V60 en een lading Ikea-accessoires + de weekendboodschappen gooi je ook zonder passen of meten achterin. Visueel is de laadvloer die zes centimeter omhoog is gekomen een enorme sta in de weg, in de praktijk heb je er weinig last van.
Het grootste praktische voordeel van deze V60 vind ik echter de manier waarop de auto het je naar de zin maakt. Pak de handgreep vast en de auto gaat van het slot. Geen knopjes, geen sleutel uit de broekzak. Ga zitten, stel de verwarming in op de juiste graad van bibsverbranding en zet de auto in de achteruit. De camera laat zien hoe breed je auto is en hoe breed inclusief de spiegels en draai je aan het stuur dan draaien de lijntjes mee om te laten zien waar je uit zal komen. Zachtjes rol je naar waar je moet zijn. Eenmaal op weg met de adaptive cruise control aan word je keurig op afstand van je voorganger gehouden. Wil je inhalen, dan overrule je het systeem door het gas over te nemen. Rijd je daarbij te dicht op je voorganger, dan gaat er een lampje branden dat weerspiegelt in de voorruit. De auto grijpt pas in als er echt iets mis dreigt te gaan.
Eindoordeel
De V60 Plug-in hybride is een heerlijke mix tussen new school dieselen en elektrisch rijden. Het oude gevoel van de vierkante Volvo's waarin je het idee had in een huiskamer rond te rijden, is iets verminderd. Maar de comfortabele stoelen en de veiligheidssystemen die soepel met de bestuurder samenwerken, geven nog steeds een unieke Zweedse rijervaring.
Volgende week
De nieuwe V40 testten we al eerder. Nu mogen we de sportieve R-design variant rijden met de D3 dieselmotor.