Gratis wifi in ruil voor een like
Via de dienst So Wifi vragen horecabedrijven een like of check-in als tegenprestatie voor gratis wifi.
De Coffee Company is een geliefde wifiwerkplaats. Aan het eind van de dag komt iedereen er alleen met grote ogen en nog grotere pupillen uit, want de code op het bonnetje is maar goed voor een uurtje wifi. Daarna moet je weer opnieuw bestellen.
Het bedrijf So Wifi heeft een andere manier gevonden om horecabedrijven (voor 25 euro per maand) te laten profiteren van de wifi die ze aanbieden. Als een klant op internet wil, komt hij op de Facebook-pagina van het café of eettentje. Deze moet geliked worden of er moet worden ingecheckt voordat de gebruiker verder kan.
Als de klant geen Facebook-account heeft, kan hij zijn mailadres achterlaten voor de nieuwsbrief. Een volgende keer als een klant binnenkomt, kan hij met een check in van internet gebruik maken.
In het App Center van Facebook en tijdens de eerste keer dat je met de app verbindt, kan je uitschakelen dat de app berichten voor jou plaatst. Maar de meeste mensen kijken hier maar half naar.
Volgens mede-oprichter Daan Donders zijn zij de enige die op dit moment zo'n soort abonnement aanbieden. "We zijn nu een maand bezig met de verkoop en we hebben al tegen de honderd zaken in heel Nederland", zegt hij. Via het systeem is ook in te stellen om, zoals bij de Coffee Company, een tijdsmax in te stellen.
Wat vinden jullie? Is wifi even bij de inrichting gaan horen als de tafels en stoelen of mag je best wat teruggeven voor gratis online zijn?