Eerste indruk: Nokia Here voor iOS
Met alle kaarten-data van Nokia is hun navigatie-app veelbelovend, maar in de de praktijk is het nog verre van de ideale oplossing.
Nokia kondigde al aan groot in te willen zetten op kaarten, vandaag is hun eerste iOS-app verschenen. In potentie is Nokia erg goed voorzien wat kaarten betreft: ze bezitten met Navteq een van de grootste kaart-databases. De app werd ondertussen in elkaar gezet door gate5, een ander navigatie-bedrijf dat Nokia overnam.
Op Nokia-telefoons van de laatste jaren is het wat kaarten betreft altijd al prima, op de Lumia-toestellen met Windows Phone is het zelfs met recht een van de speerpunten. Dat maakt deze app voor iOS dermate opvallender: erg goed is ’ie namelijk niet. En het idee was nog zo leuk: een navigatie-app toegespitst voor stedelijke voetgangers. Ik mag graag een blokje om gaan en deed dat vanmiddag met de gesproken route van Nokia op m’n oren.
Een Britse mannenstem adviseerde me ‘dertig meter in zuidwestelijke richting te lopen’. Waar dat was wist ik niet, gek genoeg maakt Nokia Here geen gebruik van het interne kompas van de iPhone. Geen gigantisch probleem, ik spiekte even op de kaart en begon in de juiste richting. De stem vervolgde: ‘volg over dertig meter de weg, volg over twintig meter de weg, volg over tien meter de weg’. Toen: ‘neem een scherpe bocht naar links!’. Het voelt aan alsof je als toerist de wazige commando's van een local opvolgt.
De eerste paar aanzijzingen volgde ik, een volgende afslag besloot ik bewust niet te nemen. Het bleef de rest van de wandeling stil, je route onderweg herbereken gaat kennelijk niet. Maar zo krakkemikkig als de wandel-navigatie is, zo goed lijkt die voor het openbaar vervoer (bij vlagen) te zijn. In m’n woonplaats Rotterdam geeft de app althans de juiste verbindingen aan, inclusief de beste looproute van en naar metro en tramhaltes.
Links de wandelroute, rechts dezelfde route via openbaar vervoer
Bij een langere reis heb je pech: NS-gegevens lijkt te app niet te kunnen raadplegen. En ook lang niet elke stads/streekvervoerder is vertegenwoordigd. Binnen Amsterdam kloppen de adviezen bijvoorbeeld wel, in Utrecht klopt er eigenlijk niks van. De routeplanner voor in de auto is een stuk accurater, maar mist dan weer stembegeleiding. Bewust, de app is gemaakt met de stedelijke wandelaar in gedachten.
Dat juist dat onderdeel dan zo matig werkt, is erg jammer. De app heeft namelijk wel meer minpuntjes; de kaarten zijn niet echt nieuw en de kwaliteit is niet hoog. Door Apple’s eigen vector-maps ben ik kaarten gewend geraakt die er kraakhelder uitzien en bovendien erg snel laden. Zelfs het aantal populaire locaties als winkels en café’s is bij Nokia kleiner dan bij Apple, laat staan Google.
Al met al vind ik het vroege verschijnen van deze app een gemiste kans. Nokia is nu de eerste, maar voor iOS op geen enkel vlak te beste. Ja, er is OV-info maar de ondersteuning is per stad zo uiteenlopend dat ik er niet op durf te bouwen. De kaart van een geheel gebied opslaan voor offline gebruik is handig, maar niet uniek. En door de onscherpe en logge kaarten is de app niet snel en fijn in het gebruik. Jammer, want een Google Maps-app voor iOS is nog nergens te bekennen. Nokia Here had een geweldige eerste indruk kunnen maken, nu weet ik eigenlijk niet precies wat ik er mee aan moet.