Muzieklabels zien eindelijk brood in online abonnementen

Muzieklabels zien eindelijk brood in online abonnementen

11 september 2012 om 09:12
Laatste update: 28 april 2018 om 16:07

In Nederland dragen ze voor het eerst substantieel bij aan de omzet.

In de eerste helft van 2012 keerden online muziekdiensten 2,7 mijoen euro uit aan Nederlandse labels. Dat is zes tot zeven keer zoveel als in de eerste helft van 2011, meldt NRC Handelsblad. Op zich zijn de inkomsten via streamingdiensten als Spotify een fractie van de inkomsten uit cd-verkoop die 59 miljoen in het laadje bracht van de labels, maar ze groeien wel aanzienlijk sneller dan muziekdownloads (10,4 miljoen euro) zoals die in Apple's iTunes Store. Volgens NRC biedt de groei van de online muziekdiensten hoop voor de sector die al jaren zou krimpen vanwege de illegale downloads.

Spotify beleefde in Nederland een groeistuip door zijn samenwerking met KPN. Sinds eind vorig jaar krijgen KPN-klanten met een alles-in-één pakket een gratis abonnement op Spotify waar je normaal gesproken vijf tot tien euro voor betaalt. KPN-dochter Xs4all volgde een half jaar later met een soortgelijke aanbieding.

Spotify kon in korte tijd via KPN circa honderdduizend abonnees bijschrijven. Klanten die zonder deze aanbieding wellicht niet bereid waren geweest om een abonnement op een streamingdienst te nemen.

Uiteraard is de groei niet alleen te danken aan de deal tussen KPN en Spotify. Het model van ongelimiteerd muziekstreamen voor een vast bedrag per maand is zeer aantrekkelijk voor de muziekliefhebber. Een liedje los kopen in Apple's iTunes Store kost je immers gemiddeld 99 cent. Voor de prijs van één compleet album kun je met een Spotify-abonnement ongelimiteerd muziek luisteren uit een aanbod dat ondertussen nauwelijks onderdoet aan die van de iTunes Store.

Popquiz: de afbeelding linksboven is een still uit welke onlangs verschenen clip?

Lees meer over:

Deel via