Game van de week: SoulCalibur V

Game van de week: SoulCalibur V
6 februari 2012 om 07:24
Laatste update: 28 april 2018 om 19:44

Het vijfde deel in de SoulCalibur-reeks is nog meer op multiplayer gericht.

SoulCalibur V speelt zich 17 jaar na het vorige deel af, een excuus om een aantal oude vechters in te ruilen voor nieuwe varianten. Dat klinkt gewaagd, maar de uitvoering valt mee: zo zijn de stokvechtende Kilik en de vrouwelijke Ninja vervangen door een stokvechtend personage en een nieuwe vrouwelijke ninja die allebei ongeveer hetzelfde in elkaar steken. Op een paar aanvallen na spelen deze nieuwelingen ook ongeveer hetzelfde, waardoor het vooral lijkt te gaan om een paar cosmetische veranderingen. Uitzondering op de regel is Patroklos, de nieuwe coverboy die hooguit is geïnspireerd op Sophithia uit de vorige games.

De wat onhandige Critical Edge-aanvallen uit SoulCalibur IV, waarmee je een vijand in één klap doodde, zijn vervangen door een zwakker maar makkelijker uitvoerbaar alternatief genaamd Critical Finishes. Deze aanvallen zijn nagenoeg identiek aan de superaanvallen die je uitvoert in Street Fighter: terwijl je vecht vult er een balk naast je levensbalk, die tot 3 keer volgemaakt kan worden. Maak je een specifieke vingerbeweging over je richtingsknop en druk je op de onderste rechtertrigger, dan doe je een aanval die bovengemiddeld veel schade doet. Het zorgt ervoor dat je moet gaan nadenken wat je in een gevecht doet: deze zelfde energiebalk kan namelijk ook gebruikt worden voor kleinere, makkelijker uitvoerbare aanvallen. Spaar je jouw energie op voor die ene harde knal, die wellicht geblokkeerd wordt? Of verspeel je het aan kleinere klappen, om je vijand over een langere tijd meer schade aan te richten?

De meerspelermodi van SoulCalibur V zijn de rode draad door het spel. Er is een verhaalmodus die probeert de achtergronden van alle personages aan elkaar te knopen, maar deze is in een enkele avond uit te spelen en zal uiteindelijk weinig indruk achterlaten. Een handjevol indrukwekkende tussenscenes probeert de sfeer van het spel voor je neer te zetten, maar deze worden vrij snel vervangen met nogal makkelijke storyboardplaatjes met stemgeluid daaronder. Je zult waarschijnlijk vooral bezig zijn met het groeien in rang en level door het tegen andere spelers op te nemen.

030211-soulcalibur-tussen.jpg

Drie verschillende spelmodi laten je het online opnemen tegen anderen. De bekende Ranked Match- en Player Match Modus zoeken op basis van een aantal criteria een speler op die hopelijk even ervaren is als jij. Win je in een Ranked Match, dan verdien je punten om in rang te groeien, waardoor je uiteindelijk tegen sterkere medegamers kunt vechten. Een verloren gevecht kan echter op een hoog niveau je ook je rang kiezen. Bij een Player Match staat er een stuk minder op het spel: hierbij verdien je altijd een paar ervaringspunten, die ervoor zorgen dat jouw level stijgt en je nieuwe voorwerpen vrijspeelt.

De grote nieuwkomer is Global Colosseo, een spelmodus die eigenlijk als een gigantische lobby met verschillende spelers fungeert. Iedere grote wereldstad heeft een eigen pagina, waar je met jouw persoonlijke icoon in kunt staan. Vervolgens kun je met je analoge stick over deze pagina heen bewegen en de iconen van andere spelers uitdagen terwijl je ook met elkaar chat. Een groep vrienden kan in deze ruimte een eigen Lounge openen, een kleinere versie van de stadsruimte waar je elkaar hebt ontmoet. Hierdoor is er opeens ruimte om je tegenspelers te leren kennen.

Ontmoet je een speler waaraan jij je wil meten, dan kun je hem registreren als een rivaal in het Soul Link-menu. Hierdoor word je in bijna ieder spelmenu er aan herinnerd hoe ver hij op datzelfde punt is gevorderd. Selecteer je bijvoorbeeld de Arcade-knop in het hoofdmenu, dan zie je de snelste tijd waarin je rivaal deze heeft uitgespeeld. Een klik op de verhaalmodus en het spel toont je hoeveel hoofdstukken de ander al heeft uitgespeeld. Het is een stukje meetbare progressie, maar dan op basis van wat een ander allemaal voor elkaar heeft gekregen: er is immers niks zo bevredigends als een vriend op een bepaald vlak voorbij streven.

Terwijl je het tegen je rivalen opneemt en zowel offline als online vijanden verslaat, groei je gestaat in level en speel je steeds meer voorwerpen vrij. Deze zijn vervolgens te gebruiken om jouw eigen personages in de Creation-modus in elkaar te zetten. Hierin is er weinig dat je niet kunt aanpassen: toegevoegd aan dit nieuwe deel zijn de mogelijkheden om willekeurige voorwerpen op een door jouw positie aan je personage op te hangen en het inkleuren van kledingstukken met een motiefje, in plaats van een effen kleur. Je personage is in online gevechten te gebruiken, waardoor een beetje creativiteit ervoor zorgt dat je als speler een unieke indruk kunt achterlaten.

Conclusie
Het strijden tegen rivalen, het groeien in level en het constant vrijspelen van nieuwe kledingstukken en voorwerpen voor je zelfgemaakte personages maakt van SoulCalibur V misschien wel het vechtspelalternatief op shooters zoals Call of Duty. Je bent namelijk altijd bezig om dat ene nieuwe ding vrij te spelen. De sociale ontmoetingsplaats in de multiplayermodus zorgt er voor dat je dit op een aantal gezellig manieren kunt doen met je vrienden. Daardoor is SoulCalibur V wellicht de beste multiplayerervaring in de reeks. Het is alleen jammer dat er voor einzelgängers bij dit spel weinig te vinden is.

Prijs: € 60
Platform: Playstation 3, Xbox 360

<object width="405" height="255" data="http://www.youtube.com/v/PP2HSqt7gl4" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/PP2HSqt7gl4"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/PP2HSqt7gl4"></object>

Lees meer over:

Deel via