Platenlabels verrast door Amazons Cloud Player
Amazon had voor de lancering van zijn online muziekkluis Cloud Player nog geen overeenkomsten met platenlabels.
Platenlabels als Sony Music zijn verbaasd dat Amazon gisteren startte met zijn muziekdienst Cloud Player, voordat de webwinkel licentie-overeenkomsten met de muziekindustrie heeft gesloten. Amazons tactiek: eerst lanceren, dan licenseren. Bovendien is het nog maar de vraag welke licenties er nodig zijn als gebruikers hun eigen muziekbestanden online opslaan. Over vergelijkbare muziekkluisjes lopen nog procedures en dat dreigt nu weer te gebeuren. Over licenties en rechten schrijft Amazons technische directeur, de Nederlander Werner Vogels, niets op zijn blog.
De labels beraden zich nu op juridische stappen. Als ze niets doen, geven ze Apple en Google een kans om dezelfde tactiek te hanteren voor hun nieuwe streaming muziekdiensten. 'Als ze geen stappen nemen tegen Amazon, dan volgt Apple ongetwijfeld dezelfde koers', zegt Michael Robertson, voormalig oprichter van Mp3.com en Mp3tunes, die al jaren met de muziekindustrie strijdt over online muziekrechten.
Amazons Cloud Player is in feite niets anders dan wat MP3Tunes.com al eeuwen doet: een online plek bieden om je mp3'tjes op te slaan en die vervolgens daar vandaan te streamen naar allerlei apparaten. Een andere concurrent is MSpot. Verschil is dat Amazon gebruikers van iPhone en iPad blokkeert, terwijl de concurrenten wel iOS-apps hebben. De Amerikaanse webwinkel zet echter vol in op Android.