Tablet in Nederland snel populairder dan reader
Eind dit jaar hebben al 250 duizend Nederlanders een tablet, waaronder de iPad, in huis, zegt onderzoeksbureau GfK Benelux.
Laurens van den Oever van onderzoeksbureau GfK Benelux vertelde dit woensdag tijdens het Mediapark Jaarcongres. Onder tablets telt GfK behalve de iPad ook andere draagbare apparaten met een touchscreen mee, zolang het maar geen smartphones zijn. Het aantal van 250 duizend maakt tablets al veel populairder dan de readers. Daarvan zijn er nu in Nederland 50 duizend verkocht, aldus GfK.
Tijdens het congres vertelde Joris van Heukelom, directeur van Sanoma Digital, dat drie tijdschriften van het grote uitgeefconcern binnenkort een iPad-versie krijgen: Viva, Autoweek en Nu.nl. Het worden geen digitale edities van de papieren bladen. De iPad-apps moeten een nieuwe manier bieden om de inhoud van tijdschriften te lezen, zonder vast begin of eind.
Van Heukelom kwam ook op de proppen met een geinig iPad-weetje: Sanoma's site Nu.nl heeft al een half miljoen bezochte pagina's geteld vanaf de iPad, ondanks dat hij pas in juli in Nederland verkrijgbaar is. De Nederlanders die hem uit het buitenland hebben gehaald gebruiken hem dus al erg intensief.
Zie eerder op Bright over tablets ook: de Uitpakparty van de iPad, de iPad-special, het commentaar over de iPad na een maand, en de special over de andere tablets.