Reclamebureau infiltreert met nep CS4
- Corrie Gerritsma
Als echte DTP'er bij een reclamebureau word je rond deze tijd natuurlijk maar blij van één ding: het nieuwe Adobe CS4 pakket.
een filmpjeZe vertelt hoe geweldig het is om bij 'het beste reclamebureau in Amsterdam' te werken. En dat ze nog op zoek zijn naar een DTP'er. Aha, welkom bij de wervingsstrategie van 2008!
Als je nog eens goed kijkt, en je moet er aardig je best voor doen om het te zien, heet het pakket geen Adobe maar Abode CS4 (Ad for most Brilliant and Outstanding DTPer Ever). En ja, ook de welkomstbrief vertoont vreemde sporen. Zo is de afzender marketing manager P. van Troje. Jeroen de Bakker van 2008: 'We zijn op zoek naar de beste DTPer, dit is een creatieve manier om die te vinden.'
<font size="1">Abode: Ad for most Brilliant and Outstanding DTPer Ever</font>
De offensieve manier om nieuw personeel te werven, is De Bakker niet vreemd. Een paar jaar geleden werkte hij bij TBWA, bekend van de glazenwassers-actie. Ze lieten glazenwassers, met t-shirts waarop vacatures bij TBWA waren gedrukt, de ramen lappen bij reclamebureaus in Amsterdam. Daar maakten ze geen vrienden mee. De Bakker vindt het onlogisch. 'Het is wel geaccepteerd om achter de rug van je baas om door een headhunter gebeld te worden, dus waarom zou je dit dan niet mogen doen? Het is in ieder geval open.'
De gelukkige DTP'ers die Abode CS4 op hun bureau vonden, kunnen met het pakket uit een aantal formats een sollicitatiebrief kiezen en deze verder opmaken en ontwerpen. En versturen natuurlijk.