Game van de week: Spore
Op Valentijnsdag was Spore ook al game van de week.
na de klikWill Wright, die eerder SimCity en De Sims bedacht, had zeven jaar nodig om van idee tot game te gaan. Hij begon met boeken lezen en stelde later heel voorzichtig een klein team samen dat prototypes ging bouwen. Toen het spel jaren later af leek, werd er nog twee jaar gewerkt om een wetenschappelijk accuraat geheel om te bouwen tot iets dat leuk zou zijn om te spelen voor een breed publiek.
In Spore ga je in vijf fases van amoebe tot ruimtereiziger. De celfase is nog extreem simpel, 2D zelfs, maar in iedere volgende fase worden de gameplay en de interface een stap complexer. Nadat je het land op kruipt, verlies je op een gegeven moment de directe controle over je beest en moet je à la een strategiegame je hele stam managen. Daarna voer je oorlog tussen naties. Maar volgens sommigen draait alles om de laatste fase. De rest zou slechts een tutorial zijn voor de interstellaire avonturen van de ruimtefase.
Bright-factor: Je keuzes in elke spelfase bepalen hoe je er in de volgende fase voor staat. Kies je er in de celfase voor om geen vlees te eten en andere amoebes te sparen, dan ontwikkel je je meer als herbivoor. Ga je op deze lijn der gedachten verder, dan zul je waarschijnlijk weinig strijd leveren in de beschavingsfase en vooral diplomatiek bedrijven. Deze lijn tussen vredelievend en strijdzuchtig, plantenetend en vleesetend, wordt het hele spel lang bijgehouden in een tijdlijn. Kun je zien of je een beetje consistent bent.
platform: pc (er zijn ook Nintendo DS- en iPhone-versies met elk één spelfase)
prijs: € 55
<object width="400" height="323"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mDUIDO-Njho&hl=en&fs=1"><param name="allowFullScreen" value="true"><embed src="http://www.youtube.com/v/mDUIDO-Njho&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="400" height="323"></object>
<font size="1">Spore</font>